Napvihar érte el a Marsot, különös légi felvételek készültek

A NASA jelentése szerint az elmúlt hónapokban fokozódott a naptevékenység, és egy szélsőséges napvihar elérte a Marsot is, lilára festve a bolygó környékét. A sugárzás kockázatot jelenthet a vörös bolygón tartózkodó jövőbeli űrhajósok számára. A Nap közeledik 11 éves ciklusának csúcspontjához, az úgynevezett napmaximumhoz, amely az előrejelzések szerint még ebben az évben bekövetkezik.

A NASA szerint májusban egy szokatlanul erős napvihar érte el a Marsot, ami sarki fényekkel és töltött részecskék, valamint sugárzás beáramlásával borította be a vörös bolygót. A Nap az elmúlt évben egyre nagyobb aktivitást mutatott, mivel közeledik az 11 éves ciklusának csúcspontjához. Az elmúlt hónapokban X-osztályú kitörések és koronakidobódások kísérték a naptevékenységet, amelyek a Földet májusban elérő napviharokat eredményeztek, színes sarki fényeket hozva létre ritkán látott területeken.

Ezek a viharok egy hatalmas napfolthalmazból eredtek, amely a Föld felé nézett, majd a Mars felé fordult. A csillagászok a vörös bolygó körül keringő bolygójárókat és a felszínén közlekedő rovereket használták fel a napvihar hatásainak rögzítésére, hogy jobban megértsék, milyen sugárzási szintekkel találkozhatnak az első űrhajósok a Marsra érkezéskor.

Különleges légifotók készültek a Marsról

A Solar Orbiter űrszonda által gyűjtött adatok szerint május 20-án egy X12-es napkitörés után következett be a legszélsőségesebb vihar. A kitörés röntgen- és gammasugarakat küldött a Mars felé, és egy koronális tömegkilövellés indult el, amely töltött részecskéket küldött a vörös bolygó irányába.

A Curiosity marsjáró fekete-fehér képeket készített navigációs kameráival a napvihar alatt. A képeken látható fehér csíkok a Curiosity kameráiba becsapódó töltött részecskéknek köszönhetőek. Egy űrhajós a rover mellett állva jelentős sugárzást tapasztalt volna, ami nem halálos, de ez a legnagyobb ilyen hullám, amit a marsjáró műszere a közel 12 évvel ezelőtti leszállás óta mért. A sugárzási csúcsértékek megértése segít a tudósoknak a Marsra utazók védelmének megtervezésében.

A MAVEN űrszonda a napvihar idején sarki fényeket rögzített légi felvételein. Az orbiter 2013-ban indult a Marsra, hogy tanulmányozza a vörös bolygó légkörvesztését és a Nap által keltett űridőjárás kölcsönhatását a Mars felső légkörével.

Mivel a Marson nincs globális mágneses mező, a marsi sarki fény nem a pólusoknál koncentrálódik, hanem globális diffúz sarki fényként jelenik meg, amely a Mars ősi, mágnesezett kérgéhez kapcsolódik – magyarázta Deborah Padgett, a NASA egyik vezetője. A jövő űrhajósai egy napon szemtanúi lehetnek ezeknek a marsi fényjátékoknak.

Christina Lee, a MAVEN űrszonda vezetője és a Kaliforniai Egyetem Berkeley Űrtudományi Laboratóriumának munkatársa szerint ez volt a legnagyobb napenergetikai részecske-esemény, amelyet a MAVEN valaha is látott.

Új felfedezések a Mars vízkészletéről

A Mars Tharsis-régiójában található vulkánok belsejében vizet találtak, ami jelentős mértékben befolyásolhatja a vörös bolygó kutatását és a jövőbeli űrmissziók tervezését. Az amerikai Brown University kutatói az Európai Űrügynökség ExoMars Trace Gas Orbiter képei alapján állapították meg, hogy a vulkánok krátereiben dér képződik, ami a hajnali órákban jelenik meg és napfelkelte után elpárolog. A tudósok szerint mintegy 150 ezer tonna víz lehet a környéken, ami a Mars egyenlítője közelében található, így a víz jelenléte különösen meglepő, tekintettel arra, hogy a bolygó ezen részén eddig nem tartották lehetségesnek a víz előfordulását.

A felfedezés alapja mintegy az európai Mars Express űrszonda 30 ezer színes sztereófotója, továbbá az ExoMars Trace Gas Orbiter fedélzeti spektrométerének felvételei, amelyek évekig tartó alapos elemzése még 2018-ban kezdődött. A víz és a vulkáni tevékenység találkozása gyakorlatilag telitalálatos szelvény az élet kialakulásához. A NASA Perseverance marsjárója ugyancsak talált vulkáni kőzeteket a Jezero-kráterben, ahol mintákat gyűjtött, de a mintákat visszahozó küldetés a tervezett 2026 helyett 2040 utánra halasztották.