A Peugeot 205-ös története: Negyven év legendája

A Peugeot 205-ös modellje negyven évvel ezelőtt indította el a dizájnforradalmat a gyártónál, és a sportsikereiről még nem is beszéltünk. A három nagy francia autógyártó közül a Peugeot-t tartották a legkonzervatívabbnak, de a 205-ös megjelenésével radikális változás következett be.

Az 1970-es évek végén a Peugeot-nál érzékelhető volt a megújulás szükségessége. Jean Boillot, a vállalat akkori igazgatótanácsának tagja volt az, aki felismerte, hogy a márka megítélésének megváltoztatásához és a piaci sikerhez egy új modellre van szükség, amely kényelmes és fürge a városi forgalomban, de hosszabb utakon is megállja a helyét, ráadásul megfizethető áron kínálja mindezt.

A Peugeot 205-ös formaterve házon belül született meg, miután a gyártó átmenetileg szakított a Pininfarina stúdióval, amely korábban a Peugeot-modellek formatervét alkotta. A 205-ös időtálló dizájnja évekre meghatározta a következő Peugeot-modellek arculatát, és bevezette a jellegzetes, vízszintes tagolású hűtőmaszkot, valamint a két hátsó lámpa közötti dizájnelemet.

A Peugeot 205 nem csak külső megjelenésében hozott újat, hanem technikai innovációkat is. Elől McPherson rugóstagos, hátul pedig csatolt lengőkaros felfüggesztést kapott, amelyek a mai kis és kompakt autók többségében még mindig használatosak. Ezek a megoldások javítottak a 205-ös használati értékén és vezethetőségén.

Az autó sportsikerei is figyelemre méltóak. Az 1984-es piacra dobása után a 205 T16 raliautó változata három futamgyőzelmet aratott már az első szezonban, köszönhetően a középmotoros, 1,8 literes turbós erőforrásnak.

A Peugeot 205-ös modellje a dízelmotorok népszerűsítésében is fontos szerepet játszott. A 80-as években a Peugeot dízelmotorjai a benzinesekhez hasonló menetteljesítményt nyújtottak, miközben rendkívül alacsony fogyasztásukkal hódították meg a vásárlókat.

A Peugeot 205-ös nemzetközi sikertörténet lett, hiszen nem csak Európában, hanem Ausztráliában, Japánban, Afrikában és Dél-Amerikában is árulták. A gyártás több földrészen zajlott, Franciaország mellett Angliában, Spanyolországban, Chilében, Tajvanon, Iránban és Marokkóban is készültek belőle autók. Az 1998-as piaci kivezetéséig összesen több mint ötmillió darab talált gazdára.