Orra bukott egy Boeing a leszállás után Isztambulban

A FedEx Airlines egyik Boeing 767-es teherszállító repülőgépe orrfutómű nélkül szállt le az isztambuli repülőtéren, sérülés nem történt – közölte a török közlekedési minisztérium.

A párizsi Charles de Gaulle repülőtérről indult gépnek nem nyílt ki az első futóműve, ezért a pilóta a repülőtér irányítótornyának útmutatásával kísérelte meg a landolást, és sikerült a kifutópályán tartania a gépet. A leszállás során szikrák és füst volt látható, amint a repülőgép orra végigsiklott a kifutópályán, majd a megállás után a reptéri mentőegységek tűzoltóhabot fecskendeztek rá.

Egyelőre sem a török repülőtér, sem pedig a Boeing nem adott ki tájékoztatást a hiba okáról. A baleset után a kifutópályát ideiglenesen lezárták a légi forgalom elől, de a repülőtér többi kifutóján fennakadás nélkül haladt tovább a forgalom.

A Boeing repülőgépgyártó vállalat a közelmúltban több problémával is szembesült, különösen a 737-es modellekkel kapcsolatban. A vállalat vezetőségét a légitársaságok, a szabályozó hatóságok és a befektetők nyomására idén átalakították. Egy januári incidens során egy 737 Max 9-es repülőgép oldalpanelje kiszakadt felszállás után, de szerencsére nem történt súlyos baleset.

A Boeinghez köthető szakemberek közül május elejéig már kettő veszítette életét, akik korábban kritikus megjegyzéseket tettek a cég tevékenységével kapcsolatban.

Sorozatos problémákat találnak a Boeingeknél

A cég járataival az elmúlt hetekben is rengeteg probléma volt. Április végén leszakadt a Delta Air Lines Los Angelesbe induló Boeing 767-es repülőgépének az egyik vészcsúszdája, míg előtte egy Dél-Afrikába tartó gép futóműve kirepült a helyéről menet közben. A Boeing azonban nem kommentálta az incidenst. Április elején pedig a vállalat egyik mérnöke közölte, hogy csaknem félezer gép lehet hibásan összerakva a Boeing Dreamliner gépeiből.

Március elején pont egy Dreamliner „műszaki hibája” miatt sérült meg több tucat ember – amelyre a cég is reagált még akkor –, március végén egy Boeing 727-es kettétört leszállás közben, a hónap végén pedig menet közben zuhant le egy 737-es hajtóművének burkolata. A Boeing repülőgépei az utóbbi időben többször teremtettek életveszélyes helyzeteket, és szinte rendszeresen kellett kényszerleszállást végrehajtaniuk, például egy kiszakadt ablak miatt.

A cég vezérigazgatója, Dave Calhoun pedig bejelentette, hogy 2024 végéig távozik a cég éléről. A Boeing és fő beszállítója, a Spirit AeroSystems gyártási szabványait jelenleg is vizsgálják az egyre nagyobb problémává váló minőségi hanyatlás miatt.

Februárban a Boeing–737 Max repülőgépek gyártásakor találtak problémát, ami arra kényszerítette a vállalatot, hogy átalakítson mintegy 50, még le nem szállított gépet. Ed Clark, a Boeing–737-es programjának vezetője február végén azonnali hatállyal távozott a cégtől, a Ryanairnek pedig járatokat kellett törölnie a Boeing gépek megbízhatatlansága miatt.

Mint írtuk, a Boeing-üggyel összefüggésben két rejtélyes haláleset is történt. Május elején egy gyors lefolyású betegségben meghalt a 45 éves férfi, aki a Boeing egyik beszállítójának, a Spirit AeroSystems gyártási hibáira hívta fel a figyelmet. Két hónappal korábban egy másik szivárogtatót is holtan találtak a hatóságok. A férfi halála előtt szintén perben állt a repülőgyártóval.