A Minecraft, a korokat átívelő játékfenomén

Markus Persson, más néven Notch, a svéd játékfejlesztő 2009. május 13-án egy videót töltött fel a YouTube-ra Cave game tech test címmel, amely egy pixeles kockákból álló világ kezdetleges felvételeit mutatta be. Ebből a rövid demóból vált a Minecraft minden idők legsikeresebb videójátékává.

Notch egy másik projektjén, a RubyDungon dolgozott, amikor találkozott az Infiniminer nevű játékkal, amely inspirálta a Minecraft kockákból álló világát és belső nézetes játékmenetét. Az első verzió fejlesztése mindössze egy hétvégét vett igénybe, az alfa verzió pedig 2010 nyarán jelent meg. A játék gyorsan népszerűvé vált, a YouTube tele lett Minecraft gameplay-videókkal, Notch pedig alapított egy stúdiót, a Mojangot, amely kizárólag a Minecraft fejlesztésével foglalkozott. A játék folyamatosan frissült, új anyagokkal és játékmódokkal bővült, és a fejlesztők figyeltek a játékosok visszajelzéseire. A korai hozzáférésű modellnek köszönhetően a játékosok már a korai verziók idején hozzáférhettek a játékhoz, és megkapták a teljes verziót is, amint az elérhetővé vált. 2011-ben a teljes játék megjelent, és Notch átadta a vezető designeri széket Jens "Jeb" Bergenstennek. Egy felhasználói feltételeket érintő félreértés után Notch tweetelt arról, hogy valaki megvehetné a Minecraft részvényeit, ami végül a Microsoft 2.5 milliárd dolláros felvásárlásához vezetett 2014-ben. Notch ezt követően elhagyta a céget. A Forbes interjújában Notch a Minecraft sikerét az indie játékok népszerűségének növekedésével és a fejlesztők önállósodásával magyarázta.**

A Minecraft varázsa a szabadságban rejlik. A korai verziókban még nem volt célja a játéknak, csak egy hatalmas, kockákból álló világ állt a játékos rendelkezésére. Az építési lehetőségek szinte korlátlanok, és a redstone anyag további lehetőségeket nyitott meg a műszaki beállítottságú játékosok számára. A játék minden új indításakor egy teljesen új világot generál, amelyben a játékosok szabadon kalandozhatnak. A C418 producer által készített zenék is hozzájárulnak a játék hangulatához.

A Minecraft az évek során rengeteget fejlődött, új dimenziók, rendszerek, NPC-k és bossok kerültek be, és a játék egy végcélt is kapott az Ender Dragon szörny formájában. A játék bája még mindig abban rejlik, hogy szabadon engedi a játékost, és ezért minden korosztály számára szórakoztató élményt nyújt.

A Minecraft gameplay videók és sorozatok rendkívül népszerűek, és a hazai tartalomgyártók között is kiemelkedőek. Gergely Viktor, azaz Sirius, a Pingvinharcos csatornáján 2011 óta tölt fel videókat, és a játékot egy üres vászonként írja le a kreativitás számára. Fábián Miklós, azaz Luckey, az alfa verziótól kezdve ismeri a játékot, és a játék mechanikáját kihasználva épített már automatizált rendszereket. Mindketten úgy vélik, hogy a Minecraft széles életkori demográfiát vonz, és a játékosok különböző módokon élvezhetik a játékot.

A Mojang és a Minecraft a játék egyszerűségével és szabadságával képes megtartani a rajongókat, és a 15 éves évfordulót a Mojang féláras leárazással ünnepli.