Wizz Air botrány a budapesti repülőtéren: vízumproblémák okoztak fennakadást

A Wizz Air légitársaság utasai kellemetlen meglepetésben részesültek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amikor kiderült, hogy a szaúdi hatóságok által kiadott utasítás értelmében nem szállhatnak fel a Dzsiddába tartó járatra, mivel nem rendelkeztek a megfelelő vízummal.

A Blikk információi szerint 80-100 utas érintett volt az incidensben, akik közül sokan csak a repülőtéren szembesültek azzal, hogy nem utazhatnak. A Wizz Air a felszállás megtagadását azzal indokolta, hogy csak az úgynevezett haddzsvízummal rendelkező utasok szállhatnak fel a gépre. Az érintettek között voltak olyanok is, akik csak átszállás céljából érkeztek Budapestre, de végül itt rekedtek.

A légitársaság később elnézést kért az okozott kellemetlenségekért, és tájékoztatást adott arról, hogy a szaúdi hatóságok már bejelentették: további értesítésig minden vízumot elfogadnak az országba történő beutazáskor. A Wizz Air hangsúlyozta, hogy a haddzs zarándoklat időszaka alatt Szaúd-Arábia különösen szigorú előírásokat alkalmaz, és csak a zarándoklatra érvényes vízumokat fogadják el, ami május 18-tól lépett érvénybe. Az érintett utasoknak a légitársaság a jegyár 120%-os jóváírását kínálja WIZZ-számlán, vagy a jegy vételárának teljes visszatérítését az eredeti fizetési móddal.

Az utasok egy része azonban elégedetlen a Wizz Air kommunikációjával és a felkínált megoldásokkal. Egyikük szerint a légitársaság "inkorrekt" levéllel próbálja védeni a helyzetet, miközben valós megoldást nem kínáltak fel számukra. Az érintettek továbbra sem értik, hogy miért tagadta meg a felszállásukat a Wizz Air egy olyan okmányra hivatkozva, amelyről nemcsak, hogy nem tájékoztatták őket előzetesen, de az utas szerint ilyet nem is igényelhettek volna.

A haddzs, azaz a mekkai zarándoklat az iszlám ötödik pillére, amelyet minden muszlimra kötelező legalább egyszer életében teljesíteni, amennyiben anyagi és egészségügyi körülményei ezt lehetővé teszik. A zarándoklat a muszlim holdnaptár 12. hónapjának 8. és 10. napja között zajlik, így a napévet használó nyugati naptár szerint minden évben más időpontra esik. A haddzs végrehajtásához szükséges speciális vízum nem helyettesíthető a hagyományos turistavízummal.

Az utasok egy része továbbra is Magyarországon rekedt, mivel a célállomásra, Dzsiddába csak heti egy járat megy, és a következő gép csak 21-én indul. A légitársaság sem akkor, sem most nem beszélt arról, hogy mentesítő járatot indítana annak a több, mint 80 embernek, akik most Magyarországon rekedtek. A magyar utasoknak feltehetőleg volt hova hazamenniük, de az átszálló utasok még nehezebb helyzetbe kerültek. A bajba került utasok csak azt az információt kapták, hogy hívják fel a Wizz Airt, de a légitársaság ügyfélszolgálata sem tudott új információt nyújtani.

Bár a WizzAir a közleményben azt említi, hogy megtérítik a repülőjegy árát, arról nem esik szó, hogy a plusz költségeket, amelyek felmerültek, például a szállás, a parkolás, vagy az elmaradt programok díja hogyan fizetnék meg. Az utasok egy része továbbra sem érti, hogyha – ahogy azt a közleményben is említik – a Wizz Airt tájékoztatták arról, hogy plusz vízumra is szükség van, akkor arról miért nem értesítette előre az utasait.