Megrongálták a vaginát ábrázoló festményt

Egyre gyakrabban támadják meg különböző ideológiai célokból a legendás festményeket, legutóbb Gustav Courbet A világ eredete című vaginát ábrázoló képe esett két feminista nő áldozatául a metzi Pompidou-központban. A rongálók festékszórókkal fújták fel a képre, hogy „MeToo”, a francia rendőrök letartóztatták őket, de a műalkotást szerencsére üvegfal védte, így nem sérült meg.

Rachida Dati kulturális miniszter az eseményeket kommentálva hangsúlyozta, hogy a műalkotások nem plakátok, amiket napi üzenetekkel lehet színesíteni. A Guardian szerint Deborah de Robertis szervezte az akciót, aki nyílt levélben ítélte el hat férfi viselkedését a művészvilágban, és az akciót feminista performanszként határozta meg.

A védőüvegek egyre fontosabb szerepet kapnak a művészeti értékek megvédésében, hiszen hasonló merényleteket ideológiai felindulásból követnek el bizonyos alkotások ellen. Tavaly novemberben például Vélazquez egyik festményét klímaaktivisták támadták meg kalapáccsal, de a védőburok megóvta.

Leonardo Da Vinci Mona Lisáját is többször támadták már, hatszor próbáltak meg kárt tenni benne, de csak egyszer sikerült, amikor egy bolíviai férfi megdobta egy kővel, és a festékréteget megrongálta. Legutóbb klímaaktivisták levest öntöttek a képet védő golyóálló üvegvitrinre.

Nem csak festmények, hanem más művészeti alkotások is célpontjai lettek a rongálásnak. Marcel Duchamp Forrás című szobrába több alkalommal is belepisiltek, és Pierre Pinoncelli kalapáccsal rongálta meg a szobrot.

1972-ben Tóth László, egy magyar geológus Michelangelo Pietájá szobrát rongálta meg kalapáccsal, és Szűz Mária orra is letört a támadás során. A kultúrtörténeti alkotások elleni támadások gyakran ideológiai meggyőződések népszerűsítésére irányulnak, de ezek a marketingeszközök nem feltétlenül szolgálják az ügyeket.