Budapestről küldhet hadüzenetet a kínai elnök a német autógyártóknak

Az Európai Unió piaca a cél Pekingnek, ehhez ugródeszka lehet az uniós pénzek elzárása miatt gazdasági gondoktól sújtott Magyarország – írja Hszi Csin-ping e heti ötnapos európai körútjáról szóló tudósításában az AP hírügynökség.

Az AP hírügynökség szerint a magyar kormány Kína utolsó igazi barátja az egész EU-ban, és ez a barátság fontos lehet Peking számára, hogy az EU határain belül letelepedjen. Matura Tamás, a Budapesti Corvinus Egyetem docense szerint a kínaiak számára most nagyon fontos, hogy olyan országban telepedjenek le, amely az EU határain belül van és barátságos a kínai politikai rendszerrel.

Az Európai Bizottság a kínai elektromos járművek behozatalára kivetett vámok emelését fontolgatja a jelenlegi 10 százalékról, hogy megvédje az európai autógyártási piacot. Ez a lépés Németország, az EU legnagyobb gazdaságának autóiparát védené, amely a 27 tagú tömb egyik fő támasza.

Magyarország decemberben bejelentette, hogy a világ egyik legnagyobb elektromosjármű-gyártója, a kínai BYD az ország déli részén nyitja meg első európai autógyárát. Ez a lépés felboríthatja a kontinens autóiparának versenyképességét, és hozzájárulhat a Magyarországgal szembeni politikai kritikák megszaporodásához Berlinből.

Az AP tudósítása szerint a uniós pénzek leállása miatt Kína hajlandó volt betölteni a magyar költségvetés hiányosságait. Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke, nyíltan beszélt arról, hogy miért helyezi előtérbe a kínai befektetéseket: meggyőződése szerint a nyugati gazdaságok hanyatlóban vannak, míg Kína felemelkedőben. A CPAC Hungary konzervatív konferencián tartott beszédében a miniszterelnök egy "ideológiamentes globális gazdaság" vízióját vázolta fel, amely a kölcsönös előnyök elve alapján szerveződik.