Ukrajna F-16-os vadászbombázói és az orosz nukleáris fenyegetettség

Az orosz külügyminisztérium szerint Ukrajna F-16-os vadászbombázói nukleáris robbanófej célba juttatására képes rakétákkal szerelhetők fel, ami miatt Oroszország ezeket a repülőgépeket atomcsapásmérő eszközként kezeli.

Az orosz külügyminisztérium közleményében, amelyet a Newsweek szemlézett, kifejtették, hogy nem hagyhatják figyelmen kívül a tényt, hogy az F-16-os vadászbombázók nukleáris és nem nukleáris feladatokra is használhatók. Az oroszok szerint ez a lépés az Egyesült Államok és a NATO részéről egy újabb provokáció. Azonban nem világos, hogy ez pontosan mit jelent a gyakorlatban.

Ukrajna rendelkezik olyan fegyverekkel, mint az OTR-21 Tocska ballisztikus rakétaindító, amelyek nukleáris csapásmérő képességgel bírnak, de az ország nem rendelkezik nukleáris csapásmérő képességgel, mivel 1994-ben feladta atomfegyvereit a budapesti egyezmény értelmében. Oroszország 2014 óta támadja Ukrajnát, és az invázió során már öt ukrán megyét annektált.

Bár léteznek olyan rakéták, amelyeket nukleáris robbanófejjel lehet felszerelni és F-16-os vadászbombázókról indítani, Ukrajna nem kap ilyen rakétákat és robbanófejeket. Az első F-16-os vadászbombázók várhatóan már a héten hadrendbe állnak Ukrajnában.

Az utóbbi időben úgy tűnt, hogy Oroszország mérsékli nukleáris fenyegetőzését, de a nyugati fegyverszállítmányok újjáéledése óta ismét erősödik a nukleáris retorika. Moszkva bejelentette, hogy az amerikai „provokáció” miatt harcászati atomfegyverekkel fognak hadgyakorlatot tartani, de nem ismert, hogy a gyakorlat során ténylegesen működésbe léptetnek-e atomfegyvereket, vagy csak szimulációt hajtanak végre.

A Krími híd elleni ukrán támadások miatt szinte teljesen felfüggesztették az orosz erők az építmény katonai célú használatát és inkább szárazföldi útvonalakon szállítanak utánpótlást a frontvonalakra - írja az Independent hírszerzési információkra és műholdfelvételekre hivatkozva. Moszkva a Krím félsziget és Oroszország közötti Krími híd helyett egyre inkább szárazföldi útvonalakat használ a fronton harcoló alakulatok ellátásához. A Maxar műholdfelvételei alapján három hónap alatt csak egyetlen orosz katonai tehervonat haladt át a hídon. A Molfar, Ukrajna vezető magán hírszerző ügynökségének elemzői szerint a híd forgalma jelentősen csökkent, ami azt jelzi, hogy már nem szolgál érdemi katonai célpontként Ukrajna számára. A Molfar hangsúlyozza, hogy Ukrajnának most Melitopolra, Berdjanszkra és Mariupolra kell összpontosítania figyelmét, ahová Oroszország új vasútvonalakat épít.

A nemzetközi helyzet hatással van a globális gazdaságra is, amelyet a német gyárak megrendeléseinek váratlan csökkenése is tükröz márciusban. A feldolgozóipar és a vegyipar továbbra is küzd a helyreállással, amit a visszafogott globális kereslet és a magas kamatlábak nehezítenek. Az energiaintenzív iparágak, mint például a vegyipar, különösen megszenvedik a magasabb árakat, amelyeket részben Oroszország ukrajnai háborúja okoz. Ezek az adatok Európa legnagyobb gazdaságának törékenységét mutatják, és várhatóan Magyarországon is érezni fogjuk a hatásukat.