Az új történelem érettségi kihívásai

Nehéz megjósolni, hogy az új történelem érettségi könnyebb vagy nehezebb lesz-e, de a tanterv változásai bizonyosan megkavarták az elvárásokat - véli Repárszky Ildikó, a Történelemtanárok Egyletének alelnöke.

Az emelt szintű érettségi esetében jelentősebbek a változások, de a középfokú vizsga követelményei is módosultak. Elhagyásra kerültek bizonyos nehezen érthető témakörök, mint például a munkajog és pénzügyi ismeretek, helyettük azonban olyan bonyolult témák kerültek be, mint az Aranybulla vagy az amerikai alkotmányos rend elemzése. Repárszky Ildikó szerint ezek a témák különösen nehezek lehetnek a diákok számára. A középszintű érettségibe bekerültek olyan témakörök is, amiket korábban emelt szinten kértek számon, például a demográfiai változások 1945 után, az amerikai függetlenségi háború vagy a Tanácsköztársaság.

Az alelnök kritikusan szól az új témakörök bevezetéséről, különösen az Aranybulla oktatásának megvalósíthatóságát kérdőjelezi meg. Szerinte az Árpád-kori társadalom ismerete nélkül a téma nehezen érthető. Emellett érthetetlennek tartja, hogy bizonyos, a rendszerváltáshoz kapcsolódó fontos események, mint például a harmadik köztársaság kikiáltása vagy Nagy Imre újratemetése, nem részei a középszintű érettségi tematikájának. Vannak viszont témák, amik középszintről kerültek át emelt szintre, mint például Julius Caesar politikája vagy az egyházszakadás.

Repárszky Ildikó szerint a diákoknak nem kellene nagy meglepetésekre számítaniuk, mivel elméletileg már kilencedik osztálytól az új elvárások szerint tanultak. Azonban hangsúlyozza, hogy az érettségi előtti este is érdemes átnézniük az Atlaszt, mert az segíthet a vizsgán.

Az emelt szintű érettségin nemcsak a témakörök változtak, hanem a kerettanterven túli tananyag ismeretét is elvárják a diákoktól. Bár az elvárások tételesen fel vannak sorolva, azok nem konzisztensek, és vannak olyan elvárások, amelyeket a tanár értelmetlennek tart. Repárszky szerint az emelt szintű érettségi a Nemzeti Alaptanterv (NAT) és a kerettantervek korrekciójaként szolgál.

A tanárnő szerint a diákok nagyon félnek az új történelem érettségitől, annak ellenére, hogy a vizsga szerkezete nem változott. A helyzetet súlyosbítja, hogy kevés hivatalos minta feladatsor áll rendelkezésre, és az emelt szintű minták között hibák is előfordulnak. Repárszky Ildikó saját feladatsorok összeállításával és korábbi emelt szintű vizsgák gyakoroltatásával próbál segíteni a diákjainak. A Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára összeállított egy olyan kérdéssort, amilyenhez hasonló várható a középszintű érettségin.

A tananyag végére nem érő iskolák és a diákok komoly lemaradása nem új jelenség, de a helyzetet súlyosbítja, hogy a szünetek meghosszabbítása és a kompetenciamérések miatt kevesebb idejük maradt a felkészülésre. Repárszky szerint az új NAT nem csökkentette a tananyagot, így nehéz a diákokat tisztességesen felkészíteni az érettségire. Az emelt szintű érettségihez szükséges fakultációk pedig csak nagyobb létszám esetén indulhatnak, ami további nehézséget jelent a diákok számára.

Repárszky Ildikó szerda délután értékeli majd az érettségi feladatokat a Telex élő adásában.