Európa elektromosautó-stratégiája és Magyarország helyzete

Az Európai Unió éveken át jelentős támogatásokkal ösztönözte az elektromos autók elterjedését, de a piaci változások és a technológiai korlátok miatt újraértékelődhet a belső égésű motorok jövője. Magyarország gazdasági értelemben előnyös helyzetben van, hiszen az akkumulátorgyárak révén részesül a kínai ipar terjeszkedéséből, miközben a német autógyárak is zavartalanul működnek az országban.

Az elmúlt évtizedben a globális autóipar jelentős átalakuláson ment keresztül, ahol a klímacélok és gazdasági szempontok egyaránt előtérbe kerültek. Kína a fejlesztésekben élen jár, és akkumulátorgyártását világszerte szétszórva kínálja, ami Magyarországot is érinti. Az európai autógyártók azonban veszteségbe kerültek az elektromos autókra való átállás során, mivel az EU 2035-től betiltja az újonnan gyártott belső égésű motoros járművek eladását, ami a piaci tendenciák alapján nem tűnik fenntarthatónak.

Az elektromos autók iránti érdeklődés nem éri el a gyártási volumeneket, és a belső égésű motorok fejlesztése után nagyobb lenne a kereslet, ha nem lennének olyan drágák. Az akkumulátortechnológia korlátai, mint a lassú töltés, a rövid hatótáv és a magas javítási költségek, továbbá a kritikus hangok egyre erősödnek.

Az EU energiaügyekért felelős miniszterei 2023 márciusában jóváhagyták a szén-dioxid-kibocsátási normák felülvizsgálatáról szóló rendeletet, amely 2035-ig fokozatosan megszünteti a dízel- és benzinmotoros új autók értékesítését. A német autólobbi kiharcolt egy kiskaput a szintetikus üzemanyaggal működő belső égésű motorok számára, de a technológia még messze van a realitástól. A 2035-re kitűzött kibocsátás-mentességi célok felé tett előrelépéseket 2026-ban értékelik felül, ami lehetőséget adhat a rendelet módosítására.

A Tesla dominálja a piacot, de a kínai gyártók, mint a BYD, SAIC, Geely és GAC, még nagyobb volumenben szállítanak autókat világszerte. Európa a klímacélok túlzott előtérbe helyezésével veszélybe sodorta az autóiparát, és a nagy európai autógyártóknál is hasonló problémákra lehet számítani.

Magyarország gazdasági szempontból jól áll, hiszen az akkumulátorgyárak révén részesül a kínai ipar terjeszkedéséből, és a német autógyárak is jól működnek az országban. A diverzifikált portfólió hosszú távú stabilitást ad az országnak, és nem szükséges választani a kínai és a német autógyárak között.