Két félidő Németországban, ami mindent megváltoztat

Ezen a nyáron Németországban minden a futballról szól, de az Európa-bajnokság árnyékában éppúgy épít Franz Beckenbauer, Gerd Müller és Lothar Matthäus szülőföldjének turizmusa a páratlan történelmi és kulturális örökségre, mint a lélegzetelállító természeti kincsekre. Egyhetes németországi tartózkodásunkat fele-fele arányban osztottuk meg Észak-Rajna-Vesztfália és Szászország között, az ipar és a művészet olyan arcát látva, amihez eddig még nem volt szerencsénk. Chemnitz 2025-ben Európa kulturális fővárosa lesz, gőzerővel készül arra, hogy maradandót alkosson.

A német beutaztató turizmus 80,9 millió nemzetközi vendégszakát könyvelhetett el tavaly, ezzel egyre inkább megközelíti a Covid-válság előtti, 2019-es 90 milliós csúcsot. A küszöbön álló labdarúgó Európa-bajnokság miatt több tízezer magyar szurkoló készül Németországba, amely a 2006-os vb után újra megmutatná a világnak egy megasporteseményen keresztül, hogy barátságos, nyitott, befogadó, multikulturális desztináció.

A Németországban töltött nyolc napot is két félidőre oszthatjuk: míg a kezdő sípszó Észak-Rajna-Vesztfáliában, azon belül is a „megérinthető ipari kultúra” jeligére szervezett túrán a Wuppertal, Düsseldorf, Solingen háromszögben ért minket, addig a „térfélcsere” után következett csak Szászország, a GTM-et idén tető alá hozó Chemnitz-cel.

Első félidő: Wuppertal

Tizenöt fős nemzetközi kerettel vágtunk neki a megmérettetésnek, ahol a Schwebebahn, az egysínű mágnesvasút futurisztikus látványt nyújtott. A Visiodrom nevű turistalátványosságban Leonardo Da Vinci zsenialitásába nyerhettünk kézzel fogható betekintést. A Briller Viertelben a Kaiserhöhe lejtőit anno a textilipar jó módú családjai építették be impozáns otthonaikkal.

Ivószünet: Düsseldorf

Düsseldorfban a közelgő csúcseseményre emlékeztető molinók és színes plakátok fogadtak minket. A Kunstpalast múzeum sokoldalú tárlata a festészet, a szobrászat, a grafika és a tervezőművészet terén is figyelemreméltó. A városban Európa egyik legnagyobb japán diaszpórája található.

Gólhelyzet: Solingen

Solingenben a Gräfrath nevű városrészben a 18-19. század emlékét őrző piactér köré szerveződve tettünk sétát. A LVR Ipari Múzeumban működő Hendrichs kovácsműhelyben megnéztük, hogyan készülnek a kiváló minőségű kések. A „Made in Germany/Solingen” megjelölés a minőség, a precíz kidolgozottság és a hosszú élettartam záloga.

Második félidő: Chemnitz

Chemnitzben a GTM helyszínére érkeztünk, ahol a házigazda jövőre Európa kulturális fővárosa lesz. A német beutaztató turizmus legnagyobb szakmai vásárán a művészetek nagy hangsúlyt kaptak. A Marx-szobor lebontására irányuló eltökélt szándék soha sem volt az asztalon, sőt, fel is újították.

A GTM első napja újabb kirándulásokat tartogatott, Annaberg-Buchholz városába látogattunk el az Erzgebirge/Krušnohoří bányászati régióba. A bányászati engedélyünk megszerzése után a GTM grandiózus megnyitójának egy meglehetősen indusztriális rendezvényközpont, a Kraftverkehr volt a helyszíne.

Győztes gól: Zwickau

A művészeti értékekhez hasonlóan domináns az ipari örökség, így a Német Turisztikai Hivatal nemzetközi sajtótájékoztatóját az Industriemuseumban tartották. A valódi lakoma aznap este Zwickauban, az August Horch Múzeumban várt ránk, ahol az Audi gazdag múltját és más csodajárgányokat is bemutattak.

A lefújás után: mindenki nyert

A GTM zárónapját a 2025-ös Európa kulturális fővárosa túrának szenteltük. Chemnitz mintegy 100 projekttel és 1000 rendezvénnyel készül, a „C the unseen” mottóval pedig arra tesz kísérletet, hogy eddig nem látott helyeket és embereket tegyen láthatóvá. A múlt ismerete nélkül nemhogy jövő, jelen sincs, a gazdag ipari hagyatékba és a kulturális örökségbe kapaszkodva pedig könnyebb is előretekintetni. Európa kulturális fővárosaként 2025-ben biztosan kiemelt figyelmet kap Chemnitz, de azért már 2024-ben is megért egy misét.