Az Európai Unió vizsgálatot indít légitársaságok ellen

Az Európai Bizottság és európai fogyasztóvédelmi hatóságok közösen vizsgálatot kezdeményeztek 20 légitársaság ellen, hogy kiderítsék, megtévesztették-e az utasokat a repülőgépek környezeti hatásait illetően.

Az Európai Bizottság (EB) együttműködve Belgium, Hollandia, Norvégia és Spanyolország hatóságaival indította el a vizsgálatot, amelynek célja a légitársaságok által tett, esetlegesen megtévesztő környezetvédelmi állítások feltárása. Vera Jourová, az Európai Bizottság alelnöke szerint a vizsgálat még az előzetes szakaszban van, és nem nevezte meg az érintett légitársaságokat.

A légitársaságokat arra kötelezték, hogy tudományos bizonyítékokat mutassanak be repülőgépeik szén-dioxid-kibocsátásával kapcsolatban. Jourová hangsúlyozta, hogy a fogyasztók pontos és tudományos információkat érdemelnek, nem pedig homályos vagy hamis állításokat.

Az Air France megerősítette, hogy kapcsolatba léptek velük az Európai Bizottságtól, és jelenleg mérlegelik a szükséges lépéseket. A Lufthansa-csoport és a KLM is megerősítette, hogy ellenük is folyik vizsgálat.

Az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA) elismerte a fenntarthatósággal kapcsolatos tájékoztatás fontosságát, ugyanakkor rámutatott, hogy az EU szabályozása országonként eltérő és még csak a kidolgozás fázisában van. A többi érintett légitársaság neve egyelőre nem ismert.

Ezzel párhuzamosan az Európai Bizottság hat hónappal meghosszabbította azokat az ideiglenes intézkedéseket, amelyek lehetővé teszik az uniós tagországok kormányai számára, hogy állami támogatást fizessenek a piaci zavarok által érintett mezőgazdasági és halászati termelőknek. A döntés értelmében a nemzeti kormányok 2024 végéig adhatnak a nehézségekkel küszködő mezőgazdasági vállalkozásoknak 280 ezer euróig terjedő pénzügyi támogatást, illetve 335 ezer eurót nem meghaladó állami szubvenciót a halászattal és akvakultúrával foglalkozó cégeknek. A 2022 márciusában elfogadott, állami támogatásokra vonatkozó ideiglenes válságkezelési keretszabály lehetővé tette a tagállamok számára, hogy az ukrajnai háborúval összefüggésben az állami támogatási szabályok által előirányzott rugalmasságot kihasználva támogassák a gazdaságot.