Airbnb fellendülése és a turizmus márciusi ugrása

Március hónapban jelentős növekedést mutatott a turizmus, a vendégek és a vendégéjszakák száma egyaránt emelkedett az előző év azonos időszakához képest.

Márciusban a turisztikai szálláshelyeken 1,1 millió vendég közel 2,8 millió vendégéjszakát töltött el, ami 30 százalékos növekedést jelent a vendégek számában, és 25 százalékosat a vendégéjszakákéban az egy évvel korábbihoz képest. A kereskedelmi szálláshelyeken a forgalom 19 százalékkal nőtt, míg a magán- és egyéb szálláshelyeken 43 százalékos volt a bővülés a vendégéjszakák tekintetében.

A belföldi vendégek száma 23, a vendégéjszakáké pedig 22 százalékkal emelkedett az előző év márciusához képest. Különösen a magán- és egyéb szálláshelyek élveztek nagy népszerűséget a belföldi turisták körében, ahol a vendégéjszakák száma 37 százalékkal nőtt. A turisztikai térségek közül Sopron–Fertő és Gyula kiemelkedő, 69, illetve 33 százalékos növekedést produkált, míg a Balatonnál 26, Budapesten pedig 13 százalékos volt az emelkedés.

A külföldi vendégek száma még nagyobb mértékben, 39 százalékkal, a vendégéjszakáké pedig 27 százalékkal nőtt az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A magán- és egyéb szálláshelyeken eltöltött külföldivendég-éjszakák száma 47 százalékkal emelkedett. Debrecen és a Mátra–Bükk térségében a külföldivendég-éjszakák száma 61 százalékkal bővült, míg Gyula térségében 18 százalékkal csökkent. A Balatonnál és Budapesten is jelentős, 38, illetve 27 százalékos növekedést regisztráltak a külföldivendég-éjszakák terén.

Összesen 21 513 turisztikai szálláshely, ezen belül 2 236 kereskedelmi, illetve 19 277 magán- és egyéb szálláshely fogadott vendégeket. A kereskedelmi szálláshelyek közül 917 szálloda és 962 panzió volt nyitva március egy részében vagy egészében.

A kereskedelmi szálláshelyeken az összes bruttó árbevétel 47,2 milliárd forint volt, folyó áron 33 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. Széchenyi Pihenőkártyával (SZÉP-kártya) folyó áron 5,7 százalékkal többet, közel 2,4 milliárd forintot költöttek a kártyatulajdonosok a kereskedelmi szálláshelyeken az előző év azonos hónapjához viszonyítva.

  1. január–márciusban az előző év azonos időszakához képest a turisztikai szálláshelyeken 18 százalékkal több, összesen 7,1 millió vendégéjszakát regisztráltak. A belföldi vendégek 15, a külföldiek 21 százalékkal több (3,4 millió, illetve 3,7 millió) vendégéjszakát töltöttek el a turisztikai szálláshelyeken.

A Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója, Könnyid László a Budapesti Corvinus Egyetem turisztikai konferenciáján beszélt arról, hogy a hazai turizmus kezd kilábalni az elmúlt évek válságai okozta sokkból, és a további növekedéshez jó marketingre lesz szükség. A cél az, hogy 2030-ra elérjék az ötvenmillió vendégéjszakát Magyarországon, jelenleg 41,1 milliónál tartanak. Az előfoglalások elemzése és az utazási DNS megismerése kulcsfontosságú lehet a célzott kampánytevékenységhez. Az adatvezérelt turizmus adatai között szerepelnek például reptéri adatok, különféle indexek, követik a pénzpiacon az árfolyammozgásokat, a bankkártya adatokat, és mobiltelefonok cellainformációival is rendelkeznek, de hangsúlyozta, hogy aggregált, anonim adatokkal dolgoznak.