Adathalászat: Hogyan óvjuk meg magunkat?

A digitális korban az adathalász üzenetek egyre nagyobb veszélyt jelentenek, és sokan esnek áldozatul a csalóknak. Barta Sylvia, a televíziós időjós példáján keresztül láthatjuk, milyen könnyen veszíthetünk jelentős összegeket, ha nem vagyunk elég körültekintőek.

Az adathalász csalások gyakran akkor történnek, amikor az emberek várják a megrendelt csomagjaikat, és hajlamosak elhinni, hogy szükség van további adategyeztetésre. Barta Sylvia esetében ez a hiba 420 euró, azaz több mint 165 ezer forint veszteséget jelentett. A csalók gyakran kérnek bankkártya adatokat is, ami különösen gyanús kellene, hogy legyen. Barta nem tett rendőrségi feljelentést, ami fontos lépés lenne ilyen helyzetekben. Oláh-Paulon László, az ORFK Bűnmegelőzési Osztály vezetője szerint a feljelentés segíthet megakadályozni további bűncselekményeket és lehetőséget ad a kártalanításra.

Az adathalász üzenetek felismerésében és kivédésében Bártfai Gábor, a CIB Bank Információbiztonsági vezetője és Forgó Mónika, az NKI kiberbiztonsági szakértője nyújtanak segítséget. Az ő tanácsaik szerint különösen óvatosnak kell lennünk, ha sürgető hangnemű üzeneteket kapunk, és meg kell állnunk elgondolkodni azon, hogy valójában miért is kérnek tőlünk bizonyos adatokat.

A Blikk és a CIB Bank közös videósorozata, a "Segítség! Átvertek az interneten" az online csalások sémáit mutatja be, és szakértői segítséget nyújt azok megelőzéséhez. A sorozat célja, hogy felhívja a figyelmet az online térben való biztonságos tájékozódás fontosságára. Ha valaki csalás áldozata lett, és megosztaná történetét mások figyelmeztetése érdekében, a Blikk felhívja az érintetteket, hogy írjanak az atvertek@blikk.hu címre.