A hazai üzemanyagárak változása és a kormányzati nyomás

A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint az üzemanyagárak változását számos tényező befolyásolja, többek között a geopolitikai helyzet és a makrogazdasági folyamatok. Az elmúlt időszakban a benzin ára nőtt, míg a dízelé csökkent.

A MÁSZ rendszeresen közzéteszi a hazai és régiós üzemanyagárakat, amelyek a szövetség honlapján érhetőek el az "Árinformációk" menüpont alatt, így biztosítva a lakosság és a sajtó számára a hiteles tájékoztatást. Az elmúlt időszakban a benzin átlagára 4 forinttal emelkedett, míg a dízelé 8 forinttal csökkent. Ezeket az árakat elsősorban a nyersolaj ára, a makrogazdasági folyamatok, a geopolitikai konfliktusok és a forint árfolyama határozzák meg.

A közelmúltban az olaj árára pozitívan hatott, hogy csökkent az Izrael és Irán közötti konfliktus geopolitikai kockázata, valamint hogy a globális nyersolajtartalékok jelenleg több mint 100 millió hordóval haladják meg az elmúlt három év átlagát. A benzin esetében a nyári specifikációra való áttérés, a tervezett finomítói karbantartások és az ukrán dróntámadások miatti oroszországi nem tervezett finomítói kiesések voltak a fő mozgatórugók, míg a gázolajnál a gyenge kereslet ellensúlyozta a finomítói karbantartások miatti kínálatcsökkenést.

Az európai dízel import növekedése, valamint a forint árfolyamának stabilitása is hozzájárult a hazai és régiós üzemanyagárak kedvező alakulásához. A kelet-közép európai régió tengeri ellátással rendelkező országai előnyben vannak, mivel szélesebb körű ellátási forrásokhoz juthatnak, így alacsonyabb beszerzési áron szerezhetik be a nyersolajat és az üzemanyag késztermékeket.

Európai uniós összehasonlításban Magyarország a benzinárak tekintetében a 18., a dízelárak esetében pedig a 12. helyen áll, míg a régióban a benzin árak tekintetében a negyedik, a dízel árak esetében pedig a harmadik helyet foglalja el.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 648, míg a régiós országokban 623 forint volt, tehát a magyarországi átlagár 4 százalékkal, azaz 25 forinttal volt magasabb a régiós átlagértéknél. A dízelüzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 649 forint volt, ami 27 forinttal, 4,3 százalékkal haladta meg a régiós 622 forintos átlagárat.

A KSH és a MÁSZ adatai eltérhetnek a mintavétel időpontja, illetve az adatbázis miatt is. Másrészt a különbséget érdemben befolyásolja, hogy hány országot vesznek figyelembe a régiós ár meghatározásánál. Így érdemes inkább a két statisztika folyamatát figyelni.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán bejelentést tett az üzemanyagárakkal kapcsolatban. A tárcavezető közölte: az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz, erre két hetet adnak a kereskedőknek, ha ez nem történik meg, akkor beavatkoznak. A kormány kommunikációban megoldotta a kérdést, azonban jól látható, nem mindegy, hogy a régiós vagy a szomszédos országok árait vizsgáljuk.

A kormányéval ellentétes narratíva szerint az árakkal az a baj Magyarországon, hogy extrém magasan adóztatják az üzemanyagokat. Azonban ez sem igaz. Az EKR-díjjal és a kiskereskedelmi adóval korrigált adószint mértéke a Magyar Ásványolaj Szövetség adatforrása alapján 49,1 százalékos, ami szinte pontosan megegyezik a régiós átlaggal. Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint a kormány nyomása alatt a kiskereskedőknek 7 százalékos árréssel kell dolgozniuk, ebből kell az összes költségüket finanszírozniuk, míg a kormánynak adóoldalon 50 százalékos árrése és nyeresége van.