Különálló reptéri vasutat építhetnek a kínaiak

Egy elkülönült, hálózatot nem alkotó, magasvasútként futó pályán, egyedi tarifás vasúti szolgáltatást javasoltak kínai befektetők a budapesti repülőtérre.

A budapesti repülőtérre tervezett vasúti kapcsolatot kínai befektetők egy magasvasútként futó, hálózatot nem alkotó pályán valósítanák meg, egyedi tarifával. Az iho.hu információi szerint a kínaiak javaslata egy olyan szolgáltatás, amely nem alkotna részét a meglévő vasúti hálózatnak.

Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a legutóbbi kormányinfón beszélt arról, hogy a gyorsforgalmi út teljes felújítása és a gyorsvasúti kapcsolat kiépítése elengedhetetlen, és ezek a beruházások nem csak állami forrásból valósulhatnak meg. Százmilliárdos nagyságrendű beruházásokról van szó, és a vasúti projektek esetében piaci alapon is megvalósíthatók.

A repülőtér kötöttpályás kapcsolatának megteremtése már évek óta napirenden van, de eddig nem sikerült megvalósítani. A kínaiak által javasolt projekt azonban újnak számít, bár az ötlet már 2011-ben felmerült az Orbán-kormány idején. A kínai befektetők a magyar vasúti rendszerrel minél kevésbé érintkező megoldásban gondolkoznak, ami a korábbi tapasztalataikból fakad.

A tervezett magasvasút jelentős részben betonlábakon futna, és külön üzemeltetett, egyedi tarifás szolgáltatásként működne. Korábban egy hasonló elképzelés már felmerült a kínai hitelkeret felhasználási lehetőségei között, de akkor a Budapest-Kelebia vasútvonalra, a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszára ment a pénz. A kínai kivitelezőknek ebből a projektből származhattak a rossz tapasztalataik.