A MÁV-székház költözése: több helyszínre szóródik a létszám

A MÁV-székház dolgozói nem egy, hanem több helyszínre kerülnek áttelepítésre, ami bizonytalanságot okozhat a munkatársak körében. A vállalat ígérete szerint azonban mindenki számára biztosított lesz az új munkaállomás. A költözés költségei hosszú távon megtérülhetnek a MÁV szerint.

A MÁV-székház költöztetésének részleteiről egy múlt heti egyeztetésen számoltak be, ahol Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettese, Pafféri Zoltán, a vasúttársaság vezérigazgatója és a szakszervezeti vezetők is jelen voltak. Meleg János, a Vasutas Szakszervezet elnöke elmondta, hogy a költözés első ütemében a MÁV START Zrt. szakmai egységei és a vezetőség a Magyar Telekom Könyves Kálmán körúti székházába költöznek május 6-tól, ami közel 700 embert érint. A pályaüzemeltetési egység mintegy 400 munkatársa a Mol Nyrt egykori székházába költözik, amely jelenleg felújítás alatt áll, így a beköltözésre júniusban lesz csak lehetőség. További mintegy 700 dolgozó a MÁV-Volán csoport szolgáltató központjából home office-ban dolgozik tovább, és a központ új helyszínére közbeszerzést írtak ki, amelynek befutója az MKB XIII. kerületi irodaháza lehet. A beköltözés itt szeptemberben várható. Ezen kívül további mintegy 200 ember kerül külsős szolgálati helyekre, például a bérszámfejtési üzletág egyik kisebb szervezeti egysége a Kerepesi úti igazgatósági irodaházba költözik. A MÁV sajtóosztálya szerint az érintett munkatársak három helyszínen folytatják majd a munkájukat, és az irodaházakban úgy helyezik el őket, hogy az együttműködő szervezeti egységek egy helyre kerüljenek.

A cég átszervezései nyomán felmerült az elbocsátások lehetősége is. A beszerzési és készletgazdálkodási üzletágat átcsoportosították a MÁV Szolgáltató Központ Zrt.-hez, és a Volánbusztól, valamint a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től is átkerültek bizonyos tevékenységek, ami a vezérigazgatóságnál létszámbővülést eredményezett. Emiatt akár 300 ember pozíciója válhat bizonytalanná, de a minisztérium ígérete szerint senkit nem fognak elbocsátani, és várhatóan más munkakört ajánlanak majd fel. A MÁV válasza szerint a Könyves Kálmán körúti irodában dolgozó összes munkatársnak lesz munkaállomása az új helyszíneken is.

A költözés miatt a legnagyobb feszültségforrás a titkolózás és a bizonytalanság volt. A MÁV vezetésének kezdetben nem volt fogalma arról, hová és milyen keretek között telepíthetik át a székházat, és a nagy sietség miatt a szervezési folyamatok, mint az irattározás és a selejtezés, kimaradtak. A költözés működési zavarokat okozhat, ha fontos dokumentumok nem lesznek elérhetőek. A MÁV szerint azonban a csoportirányítási és támogató területek a korábbiakkal megegyező vagy jobb körülmények között kerülnek elhelyezésre, és a költözés évi több száz milliós megtakarítást eredményez majd a vállalatcsoportnak.

A költözés végleges feltételeinek tisztázása azt is jelenti, hogy az ÉKM nem kíván tárgyalni a Parkway Irodaház tulajdonosával, a Raiffeisen Bankkal a lejárt bérleti szerződés megújításáról. A minisztérium eredeti elvárása a bérleti díjak csökkentése volt, de a tárgyalások eredménytelenek maradtak. A költözés hivatalosan a díjcsökkentés miatt történt, de Meleg János szerint politikai szándék is állhat a háttérben, amely Lázár János miniszter osztrák érdekeltségek elleni lépéssorozatába illeszkedik. A MÁV-székház költöztetése drágább lesz a magyar adófizetőknek, mint ha a központ a jelenlegi helyén maradt volna, de a MÁV szerint a költözés hosszú távon évi több száz millió forint megtakarítást eredményez, amely hozzájárul a bérfejlesztéshez és egyéb szolgáltatásfejlesztésekhez is.

A mostani, költözéssel járó széttagozódás nem marad így örökké: a MÁV-Volán-csoportnak közös székháza lesz a lágymányosi területen, a BudaPart beruházás keretében Dél-Budán, amely várhatóan 2027-re épül meg. Addig is a költözés a cég szerint akár évi több száz milliós – a várható, átmeneti időszakban akár másfél milliárdos – megtakarítással járhat majd a vállalatcsoportnak.