Liberty a Dunaferr átvételéről: teljes zűrzavart örököltünk

Sok meglepetés ért bennünket a Dunaferr átvételekor, szinte meg sem lepődünk már, amikor egy beszállító újabb követelésekkel áll elő – nyilatkozta Ajay Kumar Aggarwal, a Liberty Steel Central Europe Holdings ügyvezetője az Economxnak adott exkluzív interjúban.

A Liberty Steel Central Europe Holdings ügyvezetője, Ajay Kumar Aggarwal szerint a világjárvány idején világossá vált, hogy az európai gazdaságok nagyon ki vannak szolgáltatva a harmadik országbeli gyártóknak és nyersanyagexportőröknek. Az ellátási láncok megszakadása nyersanyagellátási problémákat is okozott, amire az USA és az EU politikai döntéshozói reagáltak azzal, hogy a stratégiai fontosságú termelést hazatelepítették, amennyire ez gazdaságilag lehetséges és ésszerű volt. A közép- és kelet-európai térség kiemelt szerepet kaphat az EU-s acéliparban, hiszen itt rendelkezésre áll a megfelelő szakképzett munkaerő. A Liberty a Dunaújváros melletti beruházásokat is ennek érdekében hajtotta végre, figyelembe véve a vállalatok közötti földrajzi közelséget és a lehetséges szinergiákat.

Aggarwal elmondta, hogy a csehországi Ostrava acélgyártása 2020 után válságba került, mivel a keresletet az olcsó import befolyásolta, és a cseh kormány nem nyújtott hasonló mértékű támogatást, mint néhány nyugati kormány. A LIBERTY Ostrava további problémákat is tapasztalt, például az áramért fizetendő magas díjakat, de Aggarwal bízik a helyzet javulásában és a szerkezetátalakítási terv megvalósulásában.

A Dunaferr csődközeli állapotban volt, amikor a Liberty nyersanyagszállítással megmentette a teljes felszámolástól. Aggarwal szerint a Dunaújvárosban rejlő lehetőségeket látták, és úgy gondolták, hogy a romániai Galatival jól kiegészíthetik egymást. A Liberty vezetése vállalatcsoportban gondolkodik, és a Duna kiváló összeköttetést biztosít a vállalatok között.

A Liberty megnyerte a Dunaferr eszközeiből létrehozott két vállalatra kiírt pályázatot, és októberben átvette a vállalatot. A 100 napos programjuk során megértették a vállalatot és annak folyamatait, és világossá vált, hogy a korábbi menedzsment döntéseknek súlyos következményei vannak ma is.

Az európai acélipar súlyos veszteségeket szenvedett el az elmúlt években, és a SWIP-index még nem mutat pozitív képet. Az építőipar recesszióban van, de Aggarwal bízik abban, hogy a kereslet az év második felében élénkülni kezd.

A Liberty Dunaújváros meleghengerlés újraindításával és termelési kampányokra összpontosítással stabilizálja a helyzetet. Tervezik a kohó újraindítását, ha a piaci feltételek ezt lehetővé teszik, és törekednek arra, hogy a vállalat ismét nyereséges és sikeres legyen.

Aggarwal tárgyalásokat folytatott a győri Audival és más nagy autógyártókkal Magyarországon és a nemzetközi piacokon is. A Liberty Dunaújváros tökéletes helyzetben van ahhoz, hogy acéllal lássa el az új infrastruktúrák építését és gyártását, mint például a debreceni akkumulátorgyár.

A Liberty Dunaújváros 2030-ra tervezi, hogy széndioxid-semleges legyen és alacsony széndioxid-kibocsátás mellett állítson elő acélt. Az első lépésként új elektromos ívkemencét üzemelnek be, amivel kb. 80 százalékkal csökken a közvetlen CO2-kibocsátás. A technológiai és tervezési projektek már folyamatban vannak, és hamarosan bejelentik a következő lépéseket. Ezzel párhuzamosan megkezdődik a szakemberek átképzése is.