Újraindulnak a Budapest-Belgrád vasútvonal munkálatai

Fél év szünet után újra megkezdődtek a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának vágányépítési munkálatai, miután a kínai-magyar építőcsapatok tavaly szeptemberben felfüggesztették a projektet.

A China Global Television Network május 9-i cikkében említést tett arról, hogy a projektnek meg kell felelnie az Európai Unió által szabványosított biztonsági rendszernek, és a munkálatok újraindulása arra utalhat, hogy a korábban felmerült problémákat, köztük az EU-s biztonsági előírásoknak való megfelelés kérdését is sikerült megoldani.

Tavaly szeptemberben a Budapest-Belgrád vasútvonal építésével kapcsolatos komoly gondokról számoltak be, amelyek között szerepelt a kritikus biztosító- és vonatbefolyásoló rendszerek kiépítése, amit kínai cégek vállaltak, de korábban még sosem végeztek európai szabványok szerint. Ez okozhatta, hogy a projekt akadozott, és a munkálatok befejezése jelentős késéssel fenyegetett.

A munkálatok leállása miatt Mészáros Lőrinc cégei egy részét áthelyezték a Budapest-Győr fővonal felújításához, és az építkezéshez szükséges anyagokat, mint például síneket és talpfákat is átvittek.

A VSquare információi szerint a kínai szakemberek teljesen felhagytak a munkával, és a projekt kínai finanszírozása is veszélybe került. A konfliktus a legmagasabb szintekig ért el, és a megoldásról Orbán Viktor és Hszi Csin-ping kínai államfő már októberben tárgyalt Pekingben.

A projekttel kapcsolatos kérdésekre a MÁV és az Építési és Közlekedési Minisztérium nem válaszolt érdemben, de egy közleményben azt írták, hogy a magyarországi szakaszon a vállalkozói konzorcium ütemezetten és folyamatosan végez kivitelezési munkálatokat. A biztosító- és vonatbefolyásoló rendszerekkel kapcsolatban pedig azt állították, hogy a vállalkozói konzorcium vállalta az EU műszaki előírásainak megfelelő rendszer kiépítését.

A Telex információi szerint azonban a Mészáros Lőrinc-féle cégek részben átvonultak a Budapest-Győr fővonalra, és a kínaiaknak technológiai problémáik voltak, amit a minisztérium közleménye sem cáfolt. Lázár János szerint a vállalkozójuk a hatályos szerződés szerint végzi a felújítást.

A hosszú hónapok után Hszi Csin-ping kínai kommunista pártfőtitkár május 8-án Budapestre látogatott, és Orbán Viktorral tárgyalt, majd a következő napon a kínai állami médiában megjelentek a Budapest-Belgrád vasútvonalról szóló hírek. A China Global Television Network és a China Focus is arról számolt be, hogy a kínaiak tavaly szeptemberben állították le az építkezést, és most újraindítják azt.

A kínai állami média hírei alapján két lehetőség merül fel: vagy téves információkat vettek át a Telextől, vagy a Telex valóban helytálló információkat közölt, és a minisztérium nem tárt fel minden részletet a reakciójában.