Tényleg lehetnek lakható, felszín alatti lávabarlangok a Holdon

Egy nemzetközi kutatócsapat radarfelvételek elemzése révén talált egy olyan lyukat a Hold felszínén, amely nagy valószínűség szerint egy nagyobb méretű, felszín alatti barlangba vezet, ami forradalmasíthatja a holdbázisok koncepcióját.

Az olasz tudósok vezette nemzetközi kutatócsapat által publikált tanulmány szerint a Hold felszínén talált lyuk jelentősége abban rejlik, hogy a Holdon uralkodó extrém körülmények között a felszín alatti barlangokban lehetne reális esély lakott holdbázisok létrehozására. A Holdon a szélsőséges hőmérséklet-ingadozás, az életveszélyes UV- és háttérsugárzás, valamint a mikrometeoritok jelentik a legnagyobb kihívásokat, amelyek ellen a felszín alatti barlangok védelmet nyújthatnának.

A Földön ismert, hogy bizonyos vulkanikus lávák hosszú csatornákat és barlangokat képezhetnek, és már ötven éve léteznek elméletek, amelyek szerint a Holdon is lehetnek ilyen szerkezetek. Azonban eddig ezeket az elméleteket sem cáfolták, sem nem igazolták.

A mostani kutatás során a NASA Lunar Reconnaissance Orbiterjének fedélzetén található Miniature Radio-Frequency (Mini-RF) készülék által 2010-ben készített radarfelvételek alapján találták meg a Hold Nyugalom tengerének nevezett részén a felszín alá vezető kürtőt, ami először szolgálhat bizonyítékkal egy ilyen barlang létezésére. A barlang bejárata egy mintegy 100 méter széles, 150 méter mély holdgödör, amely nem messze található attól a ponttól, ahol Neil Armstrong és Buzz Aldrin űrhajósok elsőként a Holdra léptek. A nyílás egy 45 méter magas és 30-80 méter hosszú barlanghoz vezet, melynek felszíne lapos vagy lejtős, maximális meredeksége 45 fok lehet.

A tudósok már régóta sejtették, hogy egyes holdgödrök mélyén járatok találhatók, azonban csak most először sikerült bizonyítaniuk feltevésüket. A barlang feltehetőleg egy üres lávaalagút, amely több milliárd éve alakulhatott ki, amikor az égitesten még erőteljes vulkáni aktivitás volt jellemző.

Mivel ez a járat körülbelül 150 méterre a felszín alatt húzódik, tökéletes védelmet nyújthat az asztronautáknak a Hold barátságtalan környezetétől, illetve a kozmikus sugárzástól és a becsapódó meteoritoktól is. Az LRO 2022-es mérései szerint vannak olyan barlangok a Holdon, amelyben a hőmérséklet 17,2 Celsius-fokos.

A kutatók úgy vélik, a lávaalagutak nemcsak a holdbázis szempontjából érdekesek, hanem az ott található kövek tanulmányozása rengeteg új információval szolgálhat a Hold kialakulásával és a vulkanikus múltjával kapcsolatban. Sőt, akár megfagyott víz is lehet bennük, ami pedig elengedhetetlen erőforrás ahhoz, hogy tartós emberi jelenlétet tudjunk létrehozni az égitesten.

Bár a barlang kiváló helyszín egy holdbázisnak, azért akad vele némi probléma is. A járatban építkezni kívánó űrhajósoknak ugyanis több mint 100 métert kéne ereszkedniük egy holdgödörbe ahhoz, hogy elérjék az alját. Ez már önmagában is nagy kihívás, de a mutatványt tovább nehezíti, hogy a gödör falai laza törmelékekből állnak, amelyek akár gyengébb érintésre is kisebb lavinákat indíthatnak meg a mélyedés aljára.

Amennyiben bebizonyosodik, hogy a Hold talaját számos ilyen barlang szövi át, az jelentősen megkönnyíthetné a holdi bányászatot is, ami új lehetőségeket nyithat meg az űrkutatás és a holdi erőforrások kiaknázása terén.

(via Popular Science) (via The Guardian) (via HVG Tech)