BYD: Új összeszerelőüzem épülhet Szegeden

A kínai BYD vállalat, amely a Tesla után a világ második legnagyobb elektromosautó-gyártója, terjeszkedik Szegeden, és újabb csarnokok alapozására kért engedélyt, amivel jelentősen növekedhet a gyár területe.

Az autóipar jelenlegi nehézségei ellenére a BYD szegedi beruházása nem lassul. A városfejlesztési alpolgármester, Nagy Sándor korábban beszámolt arról, hogy a kínaiak lépésről-lépésre szerzik meg a szükséges engedélyeket, és a terület átadása három részletben történik, a második fázis határideje szeptember, az utolsó pedig az év vége. A korábban a Pick által használt területen már nem fér el több épület, így a BYD további területeket vásárolt a gyár bővítéséhez.

Az Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokat Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer (ÉTDR) adatai szerint a tervek alapján egy 10 hektáros összeszerelőüzem alapozási munkái kezdődhetnek meg hamarosan. Az engedélyeztetésre benyújtott tervek szerint az üzem 500 méter hosszú és 200 méter széles lesz, így ez lesz a valaha volt legnagyobb alapterületű épület Szegeden, több mint kétszer akkora, mint a város főtere, a 4,5 hektáros Széchenyi tér. A tervek szerint lenne a területen még egy 435 méter hosszú festőüzem, egy 370 méteres lökhárítógyártó-üzem, és egy „L” alakú összekötő épület is.

A gyár elhelyezkedése az M43-as autópálya mentén lesz, közelebb a béketelepi városrészhez. A lakóparkhoz legközelebbi területen erdősávot terveznek telepíteni, hogy csökkentsék az építkezések vizuális hatását. A lakótelep gyár felőli végén – ahol most egy mező van – egy közgyűlési döntés értelmében erdőt telepítenének a házak mentén, többnyire az építkezések miatt kivágott fákat pótolva.

A BYD szegedi gyára több év alatt, ütemesen épülne fel, és az ipari területet az év végéig adja át a város. A gyár első üteme már az alapozásnál tart, és a tervek szerint jövőre indulhat el az autógyártás. A teljes kapacitás naponta akár ezer új gépjármű lehet, ami a jelenlegi vasúti áruszállítási kapacitásokat is meghaladja, így további fejlesztések lehetnek szükségesek. Hivatalos kínai bejelentés ugyan még mindig nincs, de a város a kínaiaknak adja át az ipari területet az év végéig.

A beruházás tervezett bővítése már csak abból a szempontból is izgalmas kérdéseket vet fel, hogy az Európai Bizottság döntése értelmében akár 38 százalékos büntetővámot is kivetne a kínai elektromos autókra. Ez a döntés első ránézésre csak az importra vonatkozik, de az Európán belül megtelepedett kínai gyártók, mint a BYD, szintén érintettek lehetnek, ha versenytorzító állami támogatásokat kapnak. A BYD lelkesedését a jelek szerint így sem az európai elektromosautó-eladások bezuhanása, sem a Brüsszel és Peking közötti konfliktus nem törte le, sőt, utóbbi még növelheti is a szegedi gyár jelentőségét. Az újonnan bejelentett épületek méretének növelése tovább növelheti a terület logisztikai infrastruktúrájának túlterhelését, amely már most is komoly fejlesztésre szorul.