Európa legnagyobb határátkelőjének megépítését jelentette be Szijjártó

Szijjártó Péter, Magyarország külügyminisztere bejelentette, hogy Magyarország és Szerbia között, kínai partnerek bevonásával kezdeményezik Európa legmodernebb, legnagyobb, legbiztonságosabb és leggyorsabb forgalmi irányítását és átengedését biztosító nagy határátkelőhely megépítését.

A külügyminiszter csütörtök este egy Facebook-videóban számolt be a fejlesztésről, amely a Hszi Csin-ping kínai államfő és Orbán Viktor magyar miniszterelnök közötti sajtótájékoztatót követően került nyilvánosságra. A bejelentés része volt annak a 18 megállapodásnak, amelyet Kína és Magyarország között kötöttek meg. Szijjártó Péter kiemelte, hogy a jelenlegi röszkei határátkelő rendkívül leterhelt, és gyakran alakulnak ki hosszú várakozási sorok.

A tervezett fejlesztés részletei már korábban is napvilágot láttak. Március 4-én egy kormányrendeletben szerepelt, hogy elő kell készíteni a Röszke 3. gyorsforgalmi úti határátkelőhely megvalósításához szükséges tanulmányokat, valamint Tompánál egy új gyorsforgalmi úti határátkelőhely létesítéséhez szükséges előkészítési munkákat kell végezni.

Röszkénél az M5-ös autópálya halad át Szerbiába, és van egy közúti átkelőhely is. A kormány célja, hogy ezek mellett egy harmadik, gyorsforgalmi minőségű határátkelőhely jöjjön létre. Tompa esetében, amely Szabadkától északnyugatra helyezkedik el, jelenleg csak közúti átkelő található, de a tervek szerint itt is gyorsforgalmi átkelő épülne, amihez gyorsforgalmi utat is létesítenének.

A fejlesztések jelentőségét az adja, hogy ezekkel közvetlen összeköttetés jön létre a szerbiai A1-es autópálya és az M6-os autópálya között, amely jelenleg az egyik legkevésbé kihasznált magyar autópálya. Ezáltal tehermentesíthető lenne az M5-ös autópálya, amelyen jelenleg a Balkán és Nyugat-Európa közötti jelentős tranzitforgalom zajlik.

A tervezett útvonalak a Törökországból, Bulgáriából és Szerbiából Nyugat- vagy Észak-Európába tartó vendégmunkások és áruforgalmat lebonyolító kamionok számára alternatívát jelentenének, így nem kellene az M5-ösön keresztül Budapest felé haladniuk. Az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint az új közlekedési folyosó és átkelőhely a térség közútjait tehermentesítené, és erősítené a gazdasági potenciált.

A magyarországi gyorsforgalmiút-hálózatban jelenleg kevés a gyűrűs összeköttetés, a jelentősebb autópályák többsége Budapestet köti össze a vidéki városokkal. Az M9-es autópálya és a kapcsolódó gyorsforgalmi úti szakaszok fejlesztése hozzájárulhatna egy olyan gyűrűs hálózat kialakításához, amely lehetővé tenné a forgalom Budapest megkerülését.