Verőcei hajóbaleset: a kutatás az áldozatokra összpontosul

A verőcei hajóbaleset utáni kutatások során már az áldozatok felkutatására koncentrálnak a mentőszolgálatok, a túlélés esélye gyakorlatilag a minimumra csökkent. A Pest Vármegyei Kutató-Mentő Szolgálat vezetője, Balázs László az M1 aktuális csatornán beszélt a helyzetről, kiemelve, hogy több száz fő vesz részt a kutatásban, amelyet korlátozott látási viszonyok és a Dunában lévő uszadék, valamint a vízben úszó sok hajóalkatrész nehezít.

A mentőszolgálat vezetője elmondta, hogy a bejelentést követően a pontos baleseti helyszín ismeretének hiányában egy 20 kilométeres körzetben indult meg a kutatás a Dunán, hőkamerás drónok és a part menti részek átvizsgálásával támogatva a tűzoltók munkáját. A kutatási tevékenységeket egy operatív törzs koordinálja, és sötétedésig folytatják a kutatást a Duna teljes szakaszán.

A szombat éjjeli baleset során egy motorcsónak ütközött egy szállodahajóval, a motorcsónakban nyolcan utaztak, közülük egy férfi kijutott a partra, két ember holttestét találták meg, öt embert pedig még keresnek. A kishajó fedélzetén egy sülysápi baráti társaság tagjai és egy olasz férfi tartózkodtak, akik egy Dunakanyarban tartott fesztiválról indultak tovább egy másik rendezvényre.

A baleset sérültje, feltehetőleg az olasz férfi, fejsérülést, kulcscsontsérülést, sebeket és zúzódásokat szenvedett, őt a helyszínen ellátták, majd a sürgősségi osztályra szállították. A szállodahajó kapitányát a BRFK gyanúsítottként hallgatta ki segítségnyújtás elmulasztása miatt, és őrizetbe vették. A kapitány a balesetet követően nem riadóztatta a saját hajójának személyzetét, nem hajtotta végre a mentési protokoll előírásait, és nem tett intézkedést a mentésre szoruló személyek kimentésére, továbbá a hajót sem állította meg. Érdemi vallomást azonban nem tett a terhére rótt bűncselekményekkel kapcsolatban, és a rendőrség 25 tanút, köztük a hajó személyzetét, utasait és külső személyeket is kihallgatott.

A katasztrófavédelem és több mentőszervezet, köztük a Készenléti Rendőrség helikoptere, a Pest Vármegyei Kutató-mentő Szolgálat és önkéntes mentőszervezetek is részt vesznek a keresésben, amelyet drónokkal és szárazföldi egységek is támogatnak. A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a Folyami Katasztrófavédelem és Speciális Mentőszervezet, a Budapest Mentőszervezet és Katasztrófavédelmi és Polgárőr Egyesület, valamint több önkéntes tűzoltó egyesület és polgárőr egyesület is csatlakozott a keresési munkálatokhoz. A BRFK arra kéri a Dunán és a part közelében tartózkodókat, hogy ha bármit észrevesznek, ami a balesettel összefüggésbe hozható, azonnal hívják a 112-es számot.

Az ATV által megszólaltatott szakértők szerint a kishajó vezetője lehetett a felelős a balesetért, de a szállodahajó kapitányának is érzékelnie kellett volna az ütközést. Az ütközés erejét jól szemlélteti, hogy a motorcsónak darabokra szakadt, és a szállodahajó orrán karcolásnyomok láthatóak. Az RTL Klub Híradója szerint a keresést éjszakára ideiglenesen leállították, hogy hétfőn Dunaújvárosig kiterjesszék a kutatóakciót. A hivatásosok és az önkéntesek vasárnap összesen 155 fővel és 38 technikai eszközzel váltásokban, folyamatosan dolgoztak, a keresés ma is folytatódik. A hajó roncsát azóta már a rendőrség kiemelte.

A tragédia kapcsán sokakban felmerült a kérdés, hogy szigorítani kellene-e a dunai hajózás szabályait, és mi legyen a motorcsónakok sorsa. A Blikk felvetése alapján a közvélemény véleményét is kikérnék ebben a kérdésben. Az eltűnt személyek nevét a rendőrség közzétette a honlapján, köztük van a 19 éves Varga Márton, a 30 éves Villányi Olivér, a 39 éves Varga László, a 19 éves Balogh Daniella, és a 28 éves Erdei Diána. A rendőrség most már büntetőeljárás keretében vizsgálja a történteket, és a helyszíni vizsgálat során készült fotókon látható, hogy a motorcsónak gyakorlatilag darabokra szakadt a szállodahajóval történt ütközés következtében. A kutatási tevékenységeket egy operatív törzs koordinálja, és sötétedésig folytatják a kutatást a Duna teljes szakaszán.