A fenntarthatóság útján a Magyar Telekom

Húsz évvel ezelőtt jelent meg a Magyar Telekom első fenntarthatósági jelentése, és azóta is kitartóan törekszik a fenntartható szolgáltatások és vállalatirányítás megvalósítása felé.

A Magyar Telekom pénzügyi vezérigazgató-helyettese, Daria Dodonova segítségével betekintést nyerhetünk a vállalat fenntarthatósági törekvéseibe. A vállalatirányítási modelljük az átláthatóságra épül, összhangban a jogi és tőzsdei követelményekkel. A 2023-ban megújított fenntarthatósági stratégia három alappillére – a klímavédelem, a digitalizáció és a befogadó, sokszínű munkahely – változatlan maradt. A legnagyobb kihívás a CO₂-kibocsátás 80%-os csökkentése 2030-ig, valamint a 99%-os lakosságszám-arányos kültéri 5G-lefedettség biztosítása 2026-ig, ami növekvő energiafelhasználást igényel. Továbbá, 2027-ig egy gigabitképes sávszélességű vezetékes hálózat kiépítését tervezik, amely egymillió háztartást fog lefedni, és 100%-ban akadálymentesített munkahelyet kívánnak létrehozni.

A Magyar Telekom stratégiájában szerepel az onsite megújuló energiatermelés bővítése is, amely keretében napelemrendszereket telepítettek bázisállomásokra. Egy tesztprojekt keretében megállapították, hogy a napelemekkel nem lehetséges 100%-ban fedezni egy bázisállomás energiaszükségletét, de a szükséges energia mintegy harmadát sikerült így előállítani. A vállalat továbbra is kísérletezik az energiatermelés terén, és a 2022-es energiaválság rávilágított a diverzifikálás fontosságára.

A körforgásos gazdaság támogatása érdekében a Magyar Telekom 2022 őszén elindította a felújított telefonok forgalmazását is. Azóta körülbelül 10 000 felújított készüléket értékesítettek, ami a kereslet növekedését jelzi.

Az Ipar 4.0 fejlődésével megnőtt az igény a gyors és biztonságos, privát mobilhálózatok iránt. A Telekom válasza a 4G/5G Campus Network megoldás, amely exkluzív mobilhálózatokat biztosít különböző szektorok számára, mint az ipari telephelyek vagy irodaházak.

A sokszínűség és egyenlőség témájában a Magyar Telekom több munkatársi közösséget is támogat, mint például a Magenta Pride, a Nők a Telekomban, a Családi Közösség, az Akadálymentes Dolgozói Közösség és a Zöld Magenta Közösség. A Nők a Telekomban célja többek között a szülési szabadságról visszatérő női kollégák reintegrációja, amely területen az elmúlt öt évben jelentős javulást értek el.

A női kvóták alkalmazásával kapcsolatban Dodonova úgy véli, hogy a kvóták szükséges lökést adhatnak az egyenlőség felé, de nem szabad kizárólag ezekre hagyatkozni, hanem katalizátorként kell őket használni a sokszínűség megvalósításában.

A greenwashing kihívásával kapcsolatban a Magyar Telekom kiemeli, hogy több mint 20 éve elkötelezett a fenntarthatóság mellett, és a vállalásokat valódi tettekkel követi le, így elkerülve a félrevezető gyakorlatokat.