A mesterséges intelligencia térhódítása Közép-Európában

Közép-Európában a szervezetek harmada már tapasztalatokat szerzett a generatív mesterséges intelligenciával, és csupán a vállalatok 4%-a várja, hogy a versenytársak lépjenek először. A Deloitte CFO felmérése alapján a pénzügyi vezetők 73%-a tartja fontosnak az AI-t stratégiájuk szempontjából, és költségcsökkentést várnak a bevezetésétől.

A közép-európai pénzügyi vezetők többsége (73%) úgy véli, hogy a generatív mesterséges intelligencia jelentős szerepet játszik üzleti stratégiájukban. A régióban a lengyel és román CFO-k 80%-a értékeli kiemelten az AI-t, míg Csehországban és Szlovákiában ez az arány 53%. A technológia, média és telekommunikáció, valamint a fogyasztói szegmens és az üzleti szolgáltatások területén dolgozó pénzügyi vezetők 38%, illetve 33%-a tartja az AI-t fontosnak vagy nagyon fontosnak. A pénzügyi szolgáltatások területén is magas, 27%-os az AI fontosságát kiemelők aránya. A válaszadók 36%-a látja úgy, hogy az AI fontos lehet az új képességek és termékek fejlesztésében, különösen Csehországban (40%) és Romániában (42%). A költségcsökkentést minden második pénzügyi vezető (49%) várja az AI-tól, míg a termelékenység és hatékonyság növelése is kiemelt szempont (34%).

A közép-európai pénzügyi vezetők 11%-a már integrálta a generatív AI-t stratégiájukba, különösen Csehországban és Szlovákiában, ahol 20%-uknál folyamatban van az AI beépítése, és 22%-uk kísérletezik vele. A szervezetek 26%-a még csak ismerkedik a technológiával, és 32% szerint még korai lenne a bevezetése. Lengyelország és a régió déli része bizonytalanabb a következő lépésekkel kapcsolatban, míg Szlovákia és Csehország előrébb jár az AI stratégiába való beépítésében. A TMT-szektor (21%), az élettudományok (20%) és az üzleti szolgáltatások (17%) alkalmazzák leginkább a generatív AI-megoldásokat. A költségcsökkentés az energiaiparban, közművekben, bányászatban (58%) és az építőiparban (54%) kiemelten fontos előny, míg a fogyasztói üzleti szektorban az előrejelzési pontosság növekedését értékelik (50%). A technológia, média és kommunikációs iparágban az új képességek és termékek fejlesztését tartják a legfontosabbnak (49%).

A pénzügyi vezetők számára a legnagyobb kihívást a megfelelő munkatársak és kompetenciák megtalálása jelenti (59%). Az adatforrások és a technológia kérdése a második legnagyobb kihívás (51%), különösen Lengyelországban és Romániában. A generatív AI-ba való befektetés költségei a harmadik legnagyobb kihívást jelentik (48%). A közép-európai válaszadók 67%-a kevesebb mint egy százalékát kívánja az AI-ra fordítani költségvetésének.