A soványság újra divatban

Az egész azzal kezdődött, hogy Kim Kardashian belefogyott abba az ikonikus Marilyn Monroe-ruhába, amit a 2022-es Met-gálán viselt. Két év telt el azóta, és a korábban az extrém kerek fenék és az elképzelhetetlen homokóraalkat nagykövete, a realitysztár és influenszer azóta sem szedte vissza a leadott kilókat. Számos híresség követte példáját, például Kate Moss 50 évesen is ugyanolyan sovány, mint 20 éves korában, a Victoria Beckham szülinapi buliján fotózkodó Spice Girls tagjai vékonyabbak, mint valaha, Eva Longoria, Salma Hayek, Miley Cyrus pedig szintén feltűnően vékonyak lettek az utóbbi időben. A közösségimédia-platformokon diétaláz tombol, és nem csak a hírességek miatt.

A TikTokon az egyik szemaglutid hatóanyagot tartalmazó fogyasztószerhez kapcsolódó keresőcímke már 1,3 milliárdnál is több megtekintést hozott, és a platform bejelentette, hogy májustól szigorúan fellép az ilyen tartalmakat népszerűsítő influenszerekkel szemben. Az új irányelvek szerint tilos lesz „előtte-utána” fotókat posztolni, és kiskorúak nem nézhetik meg azokat a tartalmakat, amelyek fogyással kapcsolatos „potenciálisan káros” viselkedést népszerűsítenek. Több híresség is nyíltan beszélt arról, hogy szemaglutid hatóanyagú gyógyszerekkel fogyott le, amelyek elsősorban cukorbetegeknek készültek, és olyan népszerűek, hogy hiány várható belőlük az Egyesült Államokban.

Az 1990-es és 2000-es évek vékonyságmániája sokakban rossz emlékeket ébreszt, hiszen akkoriban a sikeresség egyik záloga volt a lapos has és a szépségideálok megfelelése. A 2010-es évek testpozitív mozgalmai enyhítettek az irreális elvárásokon, de úgy tűnik, ez csak rövid intermezzo volt. Hermann Veronika, az ELTE BTK Média és Kommunikáció Tanszékének adjunktusa szerint a soványságkultusz soha nem ment ki igazán a divatból, és a nyugati kultúrában mélyen gyökerezik az a nézet, hogy a kövérség egészségtelenségnek vagy lustaságnak a jele.

Hermann Veronika három kategóriába sorolta azokat a tényezőket, amelyek szerinte a soványságkultusz visszatérését igazolják: a celebritások által indított trend, a szemaglutidot tartalmazó fogyasztószerek népszerűsége, és az egészségeséletmód-trend. A kutató szerint a mostani trendet az egészségeséletmód-láz és a fitneszinfluenszerek hatalmas befolyása határozza meg, és ez különbözteti meg a kilencvenes évek heroin chicjétől. A sportos, tudatos, karcsú megjelenés státuszt is mutat, és azok, akik soványak, vékonyak, sportosak, azoknak van idejük és pénzük drágább, modern technológiával előállított ételeket venni és étterembe járni.

A testpozitivitás mozgalmak nem tudtak mély hatást gyakorolni, mert a kövérséghez társított negatív sztereotípiák mélyen gyökereznek a társadalomban. Hermann Veronika szerint a határt ott kellene meghúzni, hogy ne legyen norma a soványság, de ne is állítsa senki, hogy a nagyobb túlsúly nem jár kockázatokkal. A kutató szerint az elhízás egy szomorú trend, ami azt mutatja, hogy sokaknak luxus formában maradni, és a nők körében emelkedik az elhízottak aránya a családi és társadalmi nyomás miatt.

A mostani soványságkultuszban jelentős változás van a 90-es évekhez képest, ami a médiához kapcsolódik. A médiatér széttöredezése és az információáradat miatt nehéz megállapítani, hogy mennyire népszerűek a soványságot hirdető tartalmak. Hermann Veronika szerint a nagykép azonban azt mutatja, hogy a normál testalkatú vagy sovány emberek dominálnak, és a testpozitivitás képviselői, mint például Lizzo, háttérbe szorulnak.

A fogyókúra évszázadok óta létezik, és a testméret faji és nemi alapú diszkriminációvá vált. A modern élelmiszer és az új reklámok berobbantották a diétaipart, és a vékonyság kultusza a 90-es évektől a 2010-es évek közepéig kitartott. New Yorkban már törvény tiltja a testsúly miatti hátrányos megkülönböztetést, de a számok azt mutatják, hogy a karrier csúcsára törekvő nőknek még mindig előnyös, ha nem híznak el. Az elhízás világszerte aggasztó probléma, de a szemaglutid hatóanyagú fogyasztószerek népszerűsége azt mutatja, hogy a mérleg nyelve még mindig inkább a soványságkultusz irányába billen.