Az áruhitelek piaca továbbra is erősödik

Az idei év első két hónapjában az áruvásárlási hitelek iránti kereslet jelentősen megnőtt, mind a megkötött szerződések száma, mind az értéke tekintetében, az előző év azonos időszakához képest. Az online kiskereskedelem növekedése és a tartós fogyasztási cikkek árának emelkedése hajtja a piacot.

A Magyar Nemzeti Bank adatai alapján az idei év elején az áruvásárlási hitelek volumene 6,6 milliárd forintot tett ki, ami 22,2 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Az új szerződések száma is közel 14 százalékkal emelkedett, meghaladva a 25,5 ezret.

Az áruhiteleknél az egy szerződésre jutó átlagos összeg is folyamatosan növekszik, 2018 első két hónapjában még 132 ezer forint volt, míg idén januárban és februárban már 258,8 ezer forintot ért el. A jövedelmek emelkedése és a különböző termékkategóriák, mint például a számítástechnikai eszközök és okostelefonok, egyre nagyobb súlya is hozzájárul az átlagösszeg növekedéséhez.

A lakossági hitelpiac ingadozásai ellenére az áruhitelek iránti kereslet stabil maradt, 2023-ban a megkötött új szerződések összege meghaladta a 40 milliárd forintot, ami 6,9 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint az áruvásárlási hitelek népszerűsége a könnyű hozzáférhetőségnek és az online kereskedők közvetlen ajánlatainak köszönhető.

Az áruhitel felvételének feltételei viszonylag egyszerűek, és az igénylőknek csak néhány alapvető követelménynek kell megfelelniük, mint például a minimálbér összegű jövedelem, a 18 éves kor, a magyarországi lakcím, és a stabil munkaviszony. Az áruhitelek árazása változatos, a nulla százalékos THM-től a 20 százalék feletti kamatokig terjedhet.

A szezonális hatások, mint az iskolakezdés és a karácsonyi időszak, már kevésbé befolyásolják az áruhitelek piacát, bár a karácsonyt megelőző időszak továbbra is erősnek számít. Az áruvásárlási hitelek állománya február végén 32,4 milliárd forintot ért el, ami körülbelül egy százalékkal több az egy évvel korábbinál.

A jövőre nézve Gergely Péter pozitív kilátásokat lát, a lakossági fogyasztás növekedésével és a reálbérek emelkedésével stabil maradhat a kereslet, és a nagy online kiskereskedelmi platformokkal való együttműködések tovább növelhetik a piacot.