A benzin és a gázolaj árának további csökkenése várható

Szerdától kezdődően a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára további csökkenést mutat, a benzin ára bruttó 5 forinttal, míg a gázolajé bruttó 4 forinttal lesz alacsonyabb.

A változásokat követően az üzemanyagok átlagárai a következőképpen alakulnak: a 95-ös benzin literenkénti ára 624 forintra, míg a gázolajé 612 forintra módosul.

Ez a csökkenés egy már több mint egy hete tartó tendencia része, amely akkor kezdődött, amikor Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter április elején ultimátumot adott az üzemanyagpiaci szereplőknek, hogy az árakat a régiós középmezőnyhöz igazítsák, különben a kormány maga fog beavatkozni az árakba. Ennek eredményeképpen a hazai benzin és dízel ára közelítheti a régiós átlagszintet. A Magyar Ásványolaj Szövetség pénteki közleménye szerint az elmúlt napokban 17 forinttal lett olcsóbb az üzemanyag Magyarországon, ami így a benzin esetében a régiós átlagár alá került, míg a dízel közel azonos szinten van.

A csökkenés nem kizárólag a kormányzati beavatkozásnak köszönhető, hanem részben piaci folyamatok is befolyásolják. Az elmúlt időszakban a dízel finomítói prémiuma jelentősen csökkent, míg a benzin ára inkább oldalazott, és a Brent, mint nyugati benchmark olajtermék árában is jelentős esés tapasztalható. A Holtankoljak.hu arról is írt, hogy a Brent olaj hordónkénti ára egy hét alatt 5 százalékot esett, emellett kedvezően alakulnak a forint/dollár árfolyamok is.

A holtankoljak.hu vezetője szerint az árváltozás oka az volt, hogy túl nagy a kormányzati nyomás a kiskereskedelmi árakon, ezért nem halasztották jövő hétre az árcsökkentést, hanem szokatlanul azt már a múlt csütörtökön bejelentették. Ettől a héttől új időszámítás kezdődött az árazásban, a Mol ugyanis bejelentette, hogy az eddig jellemzően két alkalom helyett, hetente akár többször is változtathatják a nagykereskedelmi árakat, így a piac volatilis mozgásait gyorsabban tudják követni, a kereskedelmi partnereik pedig aktuálisabb, „a mindenkori piaci viszonyokat jobban tükröző áron vásárolhatják meg az üzemanyagot.”

A kívánt statisztikai átlagárak elérését tovább segítheti az is, amit Orbán Viktor megerősített, hogy a kereskedők kérésére a régiós ár megállapításakor nem fogják beleszámolni a lengyel, a cseh és a bolgár üzemanyagárakat. Ezek ugyanis nem a szomszédaink, és a kereskedők sem tartották fairnek, hogy a jóval olcsóbb ottani árakat is belevegyék a statisztikába.

A piac volatilitását több tényező okozhatja, mint például a közel-keleti helyzet, ami az elmúlt időszakban többször okozott hirtelen mozgásokat az árakban. Az árak további csökkenését a piaci folyamatok mellett a kormányzati nyomás is elősegítheti, így aki várt a tankolással, jól tette.