Lázár János minisztériumának döntése miatt változik a balatoni buszjáratok menetrendje

A Volánbusz közleménye szerint május 1-jétől változások lépnek életbe a Budapest és a Balaton északi partja közötti buszközlekedésben, ami különösen az idősebb utasok számára okozhat nehézségeket.

A Volánbusz ajánlása alapján a főváros és a Balaton északi parti települései közötti közlekedésre a vasút használatát javasolják. A változások között szerepel, hogy a Budapestről Tihanyba közlekedő 1201-es buszjárat megszűnik, helyette a Budapest és Balatonfüred közötti utazásra a vasutat, onnan Tihanyba pedig a 7355-ös buszt ajánlják. A módosítások azokat érintik érzékenyen, akik korábban átszállás nélkül utazhattak Tihanyba.

A Volánbusz másik változtatása az 1190-es buszjáratot érinti, amely eddig Budapest és Hévíz között közlekedett, de mostantól csak Balatonfüred és Hévíz között jár majd. A déli part mentén azonban továbbra is közlekedik az 1188-as járat, amely gyorsabb kapcsolatot biztosít Hévíz felé. A változások következtében több északi parti településre, mint például Szigliget vagy Badacsony, közvetlenül busszal már nem lehet eljutni.

A Volánbusz nem indokolta meg a döntést, és a járatok kihasználtságával kapcsolatos kérdésekre sem kaptunk konkrét választ. A közlekedési vállalat csupán annyit közölt, hogy a menetrendi és szolgáltatási paramétereket az Építési és Közlekedési Minisztérium határozza meg.

Király Bence, a Közlekedő Tömeg elnökségi tagja szerint a párhuzamosságok megszüntetése önmagában nem probléma, de a helyettesítő közlekedési lehetőségek hiánya aggasztó. Úgy véli, hogy a változtatások „ad hoc barkácsolásnak” tűnnek, és a közlekedési lehetőségek nem egészítik ki, hanem inkább versenyeznek egymással. Király Bence kritikusan szólalt meg a menetrendváltozások rövid előzetes bejelentési ideje miatt is, amely ellentétes a személyszállítási törvény előírásaival. Hozzátette, hogy a helyzetet az is súlyosbítja, hogy nincs közös forgalomirányítás, így mostantól például Hévíz esetében izgulni lehet az átszállás miatt. Visszásnak tartja azt is, hogy a Volánbusz honlapján április 18-án jelent meg a közlemény, ami május elsejétől már hatályos is, holott a személyszállítási törvény előírja, hogyha a menetrend úgy módosul, hogy egy járatot törölnek, akkor „általánosan kötelező a menetrendet 30 nappal előre közzétenni”.