A NASA felfedezése: 200 km-es lávató a Jupiter holdján és majdnem katasztrófa az űrben

A NASA Juno űrszondája lenyűgöző felfedezést tett a Jupiter Io nevű holdján: egy hatalmas, 200 km átmérőjű lávatót azonosítottak, ami a Naprendszer egyik legaktívabb vulkáni területét jelenti.

A NASA Juno űrszondája három hónap alatt kétszer is megközelítette a Jupiter Io nevű holdját, és az adatok rendkívül érdekes információval szolgáltak a kutatóknak. Az űrszonda 2023 decembere és 2024 februárja közötti megfigyelései során mintegy 1500 kilométerre közelítette meg a hold felszínét, amely az egyik legizgalmasabb égitest a Naprendszerben a folyamatos vulkáni tevékenység miatt.

Scott Bolton, a Juno vezető kutatója szerint az Io tele van vulkánokkal, és néhányat működés közben is sikerült megfigyelni. A vulkáni tevékenység intenzitását a Jupiter mellett három másik hold gravitációs hatása is fokozza.

A Juno által felfedezett lávató, a Loki Patera, 200 km átmérőjű, és a közepén található szigetekkel, valamint egy aktív vulkánnal rendelkezik, amely valószínűleg a láva forrása. Az űrszonda adatiból készült animáció is segít elképzelni, hogy nézhet ki ez a terület.

Bolton kiemelte, hogy az Io felszíne helyenként olyan sima, mint az üveg, és vulkáni eredetű üveg is található rajta, amely a földi obszidiánra hasonlít.

Az Io felszíne a Galilei-holdak közül a legsimább, a pólusai pedig hidegebbek, mint az égitest középső régiója. A kutatók szerint a vulkáni aktivitás miatt az Io rendkívül izgalmas, és érdemes lenne közelebbről is tanulmányozni, hasonlóan a jeges Europa holdhoz, amely naponta 1000 tonna oxigént termel.

A kozmikus felfedezések mellett az űrben majdnem katasztrófa is történt: a NASA TIMED és az orosz Cosmos 2221 műholdak veszélyesen közel kerültek egymáshoz. A februári incidens során az előzetes becslések szerint 20 méterre suhantak el egymás mellett, de a NASA legújabb elemzése szerint ez a távolság kevesebb mint 10 méter volt. Pam Melroy, a NASA igazgatóhelyettese szerint a megállapítások mindenkit megdöbbentettek a NASA-nál, még őt is. Az ütközés több ezer űrszemét-darabot generált volna, veszélyeztetve a Föld körüli pályán keringő műholdakat, beleértve azokat is, amelyeken emberek tartózkodnak. A műholdak egyike sem volt manőverezhető, így az ütközés elkerülése nem lett volna lehetséges.