Újabb rejtélyes haláleset történt a Boeing-ügyben

Gyors lefolyású betegségben meghalt egy 45 éves férfi, aki a Boeing egyik beszállítójának, a Spirit AeroSystems gyártási hibáira hívta fel a figyelmet. Két hónappal korábban egy másik szivárogtatót is holtan találtak a hatóságok. A férfi halála előtt szintén perben állt a repülőgyártóval.

Meghalt egy Boeing-szivárogtatóként ismert férfi, Joshua Dean, aki azzal vádolta meg a cég egyik beszállítóját, hogy figyelmen kívül hagyta a Boeing 737 MAX utasszállító repülőgép gyártási hibáit – írja az Economx.hu. Dean a Spirit AeroSystems minőségellenőrzőjeként dolgozott, majd azt állította, hogy bosszúból elbocsátották, miután felhívta a figyelmet a cég kansasi üzemében uralkodó repülésbiztonsági problémákra. A Boeing beszállítója, a Spirit AeroSystems ellen azóta nyomoznak, hogy kiderült, felelősségük volt az Alaska Airlines 1282-es járatából menet közben kiszakadt ajtólap építésében.

A férfi vallomást tett a cég ellen indított részvényesi perben, emellett a Szövetségi Légiközlekedési Hatóságnál is panaszt nyújtott be. Állítása szerint súlyos minőségi hiányosságok vannak a Spirit AeroSystems gyártóüzemében.

A 45 éves férfi teljesen egészséges volt, majd egy gyors lefolyású rejtélyes fertőzésben meghalt. Dean édesanyja a közösségi médiában írt arról, hogy fia egy MRSA-fertőzés miatt tüdőgyulladást és agyvérzést kapott. Az MRSA-fertőzés pillanatok alatt döntötte le a lábáról a férfit, megtámadta a tüdejét, és hiába próbálták volna a hét elején az orvosok a kezei és lábai amputálásával megmenteni az életét, akkor már a műtéthez is túl gyenge volt. A tragédia csaknem két hónappal azután történt, hogy a Boeing egy másik szivárogtatóját, John Barnettet is holtan találták. A 62 éves férfi szintén pereskedett a Boeing ellen. Állítása szerint szigorú megtorlást kapott, miután feltárta a Boeing 787 Dreamliner biztonsági problémáit. A dél-karolinai hatóságok szerint a férfi a tárgyalás után hirtelen öngyilkos lett.

Sorozatos problémákat találnak a Boeingeknél

A cég járataival az elmúlt hetekben is rengeteg probléma volt. Április végén leszakadt a Delta Air Lines Los Angelesbe induló Boeing 767-es repülőgépének az egyik vészcsúszdája, míg előtte egy Dél-Afrikába tartó gép futóműve kirepült a helyéről menet közben. A Boeing azonban nem kommentálta az incidenst. Április elején pedig a vállalat egyik mérnöke közölte, hogy csaknem félezer gép lehet hibásan összerakva a Boeing Dreamliner gépeiből.

Március elején pont egy Dreamliner „műszaki hibája” miatt sérült meg több tucat ember – amelyre a cég is reagált még akkor –, március végén egy Boeing 727-es kettétört leszállás közben, a hónap végén pedig menet közben zuhant le egy 737-es hajtóművének burkolata. A Boeing repülőgépei az utóbbi időben többször teremtettek életveszélyes helyzeteket, és szinte rendszeresen kellett kényszerleszállást végrehajtaniuk, például egy kiszakadt ablak miatt.

A cég vezérigazgatója, Dave Calhoun pedig bejelentette, hogy 2024 végéig távozik a cég éléről. A Boeing és fő beszállítója, a Spirit Aerosystems gyártási szabványait jelenleg is vizsgálják az egyre nagyobb problémává váló minőségi hanyatlás miatt.

Februárban a Boeing–737 Max repülőgépek gyártásakor találtak problémát, ami arra kényszerítette a vállalatot, hogy átalakítson mintegy 50, még le nem szállított gépet. Ed Clark, a Boeing–737-es programjának vezetője február végén azonnali hatállyal távozott a cégtől, a Ryanairnek pedig járatokat kellett törölnie a Boeing gépek megbízhatatlansága miatt.

Az egykor a repülés egyik legbiztonságosabb szereplőjének tartott Boeing az utóbbi hónapokban leginkább gépeinek problémái miatt került be a hírekbe. Íme egy gyűjtés ezekről:

  • Kényszerleszállást hajtott végre egy amerikai utasszállító repülőgép, miután kinyílhatott a vészkijárata a levegőben.
  • Kilazult rögzítéseket találtak a United Airlines Boeing 737-eseinél.
  • Kritikus hibát észleltek az amerikai külügyminiszter Boeing 737-es repülőgépén.
  • A levegőben gyulladt ki egy Boeing 747–8-as hajtóműve Miami felett, kényszerleszállást hajtott végre a gép.
  • Leesett egy felszállásra váró Boeing 757-es gép orrkereke.
  • Vizsgálni kezdték a 737 Max és a 787 Dreamliner típusokat, miután kiderült, hogy probléma lehet hajtóműveik jégmentesítő rendszerével.
  • Felszállt egy Boeing 777-es, de szinte azonnal kiszakadt a kereke.
  • Egy héten belül ötször volt probléma a United Boeing 777-eseivel, az egyiknek üzemanyag-szivárgás miatt kellett kényszerleszállást végrehajtani.
  • Egy oregoni utasszállító észrevétlenül veszítette el az egyik külső paneljét.
  • A Southwest Airlines egyik Boeing 737-800-asának felszállás közben levált a motorburkolata, amely aztán eltalálta az egyik szárny csűrőlapátját.

A repülésbiztonságot is veszélyeztető incidensek iparági szereplők szerint a Boeing üzleti filozófiájának megváltozásából eredeztethetőek. A profitéhség miatt háttérbe szorult a gyártási és ellenőrzési protokoll betartása. Valószínűleg az elmúlt hónapok ügyei miatt jelentette be távozását március végén a Boeing vezérigazgatója is.