Az EU mesterséges intelligencia szabályozása: Új korszak kezdete

Az Európai Unió mesterséges intelligencia rendelete új fejezetet nyit az AI szabályozás terén, jelentős bírságokkal sújtva azokat a vállalatokat, amelyek nem felelnek meg az előírásoknak. A rendelet minden EU tagállamban, így Magyarországon is közvetlenül alkalmazandó, és a vállalatoknak számos feladatot kell elvégezniük a megfelelés érdekében.

Az EU AI rendelete a világ első olyan jogszabálya, amely átfogóan foglalkozik a mesterséges intelligencia kérdéskörével, és minden EU tagállamban, beleértve Magyarországot is, közvetlenül alkalmazandó. A cégeknek a mesterséges intelligencia rendszereiket kell feltérképezniük és kockázatalapúan besorolniuk, valamint meg kell határozniuk az MI céges elveiket és ki kell jelölniük a felelős területeket és embereket. A bírságok összege jelentős lehet, extrém esetben akár 35 millió euró vagy az előző évi globális forgalom 7%-a is lehet.

Az EU AI szabályozásának elsődleges célja az európai belső piac működésének javítása és az emberközpontú, megbízható mesterséges intelligencia elterjedésének előmozdítása. A rendelet biztosítja az egészség, a biztonság és az alapvető jogok védelmét, miközben támogatja az innovációt. Az MI rendszereket négy kockázati osztályba sorolja, az elfogadhatatlan kockázatú rendszerektől kezdve a minimum kockázatot jelentő rendszerekig.

A magyar vállalatokra is vonatkozik a rendelet, ha az Unióban mesterséges intelligenciával működő rendszereket hoznak forgalomba vagy helyeznek üzembe. A rendelet nem vonatkozik a nemzetbiztonsági, honvédelmi területekre, a tudományos kutatás és fejlesztés területére, a magáncélú használatra, és nem érint fogyasztóvédelmi szabályokat.

A rendelet kihirdetését követő huszadik napon lép hatályba, és általános jelleggel két év múlva kell alkalmazni. Bizonyos részei, mint például az általános rendelkezések és a tiltott mesterséges intelligenciákra vonatkozó szabályok, már hat hónap után alkalmazandóak lesznek.

A bírságok összege jelentős, az elfogadhatatlan kockázatot jelentő MI rendszereknél a bírság akár 35 millió euró vagy az előző évi globális forgalom 7%-a is lehet. Egyéb esetekben a bírság mértéke 15 millió euró vagy 3%, a hatóságoknak téves vagy hiányos adatszolgáltatás esetén pedig 7,5 millió euró vagy 1% lehet.

A jogalkotás folyamatos lépéshátrányban van a társadalmi-gazdasági változásokhoz képest, különösen a digitalizáció és az új technológiák terén. Az EU jogalkotói egy átfogó, időtálló szabályozásra törekednek, amely támogatja a belső piac működését és az innovációt, és mintaként szolgálhat más jogrendszerek számára is.