Tömeges elbocsátás az iváncsai akkumulátorgyárban

Pénteken több száz dolgozót küldtek el az iváncsai akkumulátorgyárból, ahol a termelés még nem indult el, csak a tesztüzem zajlik. A szakszervezet szerint főként kölcsönzött munkaerőt és vendégmunkásokat érintett a lépés.

A műszak közepén érte a váratlan hír az iváncsai akkumulátorgyár dolgozóit, amikor a műszakvezető közölte velük, hogy azonnal távozniuk kell. Az érintettek között voltak, akik munkaerőkölcsönző cégen keresztül dolgoztak a gyárban. Egyikük elmondása szerint a műszakvezető kiabálva szólította össze őket, majd miután összepakoltak, elvették belépőkártyáikat és öltözőkulcsaikat, és távozásra szólították fel őket.

A szakszervezetek képviselői szerint a leépítés elsősorban a kölcsönzött munkaerőt és a vendégmunkásokat sújtotta. Székely Tamás, a Magyar Vegyipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke elmondta, hogy bár a bérekről folytatott tárgyalások során nem jutottak megállapodásra a céggel, azt ígérték, hogy a saját dolgozóikat nem bocsátják el. Azonban a szakszervezet információi szerint az elbocsátottak száma ezer fő fölött lehet, és jelenleg kizárólag kölcsönzött munkavállalókról van szó.

A gyárban maradt dolgozók között is nőtt a bizonytalanság, sokan attól tartanak, hogy őket is elbocsátják majd. Egyes információk szerint a magyar vezetőség igyekszik megakadályozni a magyar munkavállalók elbocsátását, és az első körben főként kirgiz és ukrán kollégákat érintett a leépítés.

Bod Péter Ákos közgazdász szerint a döntés gazdasági okokra vezethető vissza, mivel az elektromos autók iránti kereslet csökkenése miatt kevesebb munkaerőre van szükség az összeszerelési fázisban. A közgazdász hozzátette, hogy a magyar iparpolitika, amely az összeszerelésre fókuszált, mostanra kockázatot jelent Magyarországra nézve.

A gyárban korábban is voltak problémák; április végén dolgozók számoltak be nehézségekről, mint például a kommunikációs akadályok és a kulturális különbségek, amelyek hátráltatták a hatékony munkavégzést. A Demokratikus Koalíció szerint az akkumulátorgyárak építését azonnal le kell állítani, és a már megépülteket felül kell vizsgálni.

Márciusban pedig egy incidens során a termelést leállították és kiürítették a gyárat, miután a dolgozók orrvérzésre, fejfájásra és hányingerre panaszkodtak egy erős, szúrós szag miatt, amit a műszakvezető felé jeleztek. Az egészségügyi problémák, mint az orrvérzés és hányinger, elektrolit szivárgásra utalhatnak. A helyi polgármester, aki kezdetben támogatta a gyárat, most zajszennyezés miatt panaszt tett.

A gyár, amelyet a koreai SK cég épített közel 700 milliárd forintból, már a múlt nyáron működésbe lépett. A csökkent elektromos autó iránti kereslet Európában vezethetett az elbocsátásokhoz, amelyeket hirtelen jelentettek be, és a dolgozókat azonnal távozásra szólították fel. Az elbocsátott munkavállalók további leépítéseket várnak hétfőn, és az iváncsai dolgozók is úgy tudják, hogy a folyamat folytatódik. A cég nem válaszolt az érdeklődésekre az elbocsátottak pontos számával és az elbocsátások okával kapcsolatban.