Gumiabroncs centírozás: mikor és hogyan kell csinálni?

Különösen gumiabroncs csere után fordulhat elő, hogy a kerekek nem jól állnak, ami több figyelmeztető jelben is megmutatkozhat, például ha a kocsi félre húz, vagy ha az abroncs egyenetlenül kopik, ami balesetveszélyes lehet. A centírozás elengedhetetlen a megfelelő pozícióban álló kerekek és a biztonságos közlekedés érdekében.

Kerékcsere során gyakran előfordul, hogy a kerék súlyeloszlása nem tökéletes, ami a szelep, a járdaszegélyek vagy az egyenetlenül kopott gumi miatt alakulhat ki. Ez gyorsabb kopáshoz vezethet, és hosszú távon a kormányzásra és a futóműre is káros hatással lehet, ezért fontos a kerekek időben történő centírozása.

A kerekek kiegyensúlyozatlansága a nagy sebességgel történő forgás során válik észrevehetővé, ahol már egy kis súlykülönbség is jelentős hatással lehet a terhelésre. Az erős fékezés és a kanyarodás egyenetlen kopást okozhat, ami a centrifugális erők miatt problémát jelenthet.

A centírozás során a szakemberek a felnire erősített kis ellensúlyok segítségével korrigálják a kiegyensúlyozatlanságot. A kereket egy speciális gépbe fogatják be, amely szimulálja a gumiabroncs gördülési mozgását, és meghatározza a kerék helyzetét, majd a szerelő a gép által megmutatott pozícióba rögzíti a terhelést.

Az egyensúlyhiányt több jel is jelezheti, mint például a kormánykerék imbolygása vagy rezgése bizonyos sebességeknél, szokatlan zajok, vagy ha az autó nem tűnik biztonságosnak 120 és 190 km/óra közötti sebességnél. A nagy kerekekkel felszerelt, gyors járművek különösen érzékenyek lehetnek az egyensúlyhiányra.

A gumiabroncsok kiegyensúlyozására nincsenek meghatározott időközök, de érdemes lehet rendszeresen elvégeztetni, különösen szezonális kerékcsere alkalmával, vagy amikor az első tünetek megjelennek. Ha otthon cseréli a szezonális szetteket, ajánlott a "gumishoz" vinni az autót centíroztatni. A műhelyben történő kerékcsere során is érdemes ellenőriztetni az egyensúlyi helyzetet, még ha ez kicsit többe is kerül.