Repülőgépkésések: a kormány lépéseket tesz

Az utóbbi időben jelentősen megnövekedett repülőgép-késések miatt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter sürgős beavatkozást sürget, és ennek érdekében a HungaroControl vezetőjét is behívta. A kormány szerint a helyzet tarthatatlan, és azonnali, összehangolt cselekvésre van szükség.

Orbán Viktor miniszterelnök elvárásai szerint a nemzetgazdasági miniszter a helyzet mielőbbi felszámolása érdekében intézkedési tervet követel a HungaroControl vezetőjétől. A légitársaságok a késéseket többek között a szélsőséges időjárási körülményekkel és az európai légiforgalmi irányítás kapacitáshiányával indokolják.

Az Igazságügyi Minisztérium bejelentése szerint új fogyasztóvédelmi vizsgálatok indulnak, amelyek elsősorban a Wizz Air és a Ryanair járatait érintik. Nagy Márton üdvözli a légitársaságok tevékenységének kiemelt vizsgálatát, és további határozott lépéseket vár a légitársaságoktól az elfogadhatatlan anomáliák megszüntetése érdekében.

A nemzetgazdasági miniszter emellett arra kérte a Budapest Airport Zrt.-t, hogy biztosítsanak megfelelő eszközöket és infrastruktúrát az utasok kényelmének növelése érdekében. Szükség esetén a Budapest Airportnak élelmiszert és ivóvizet kellene biztosítania a késést elszenvedő utasok számára, különösen a kisgyermekes családok és turisták számára. A Budapest Airport válaszul dedikált várakozóterületeket jelölt ki a 2A és 2B terminálokon, ahol a késések miatt várakozó utasok számára ételt, italt, bébiételt, pelenkát és törlőkendőt biztosítanak, és gyorsabban juthatnak hozzá a járatukat érintő legfrissebb információkhoz.

Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth rádióban kifejtette, hogy a kormányülésen szóba kerültek a reptéri problémák, és hangsúlyozta, hogy a jelenlegi helyzet tűrhetetlen. A kormányfő szerint az emberek többsége egész évben dolgozik egy nyaralásért, és a reptéri helyzet nem mutat emberséget az utasok felé. A miniszterelnök úgy véli, hogy a repülőteret most vesszük át, és bízik benne, hogy az átvétel után a helyzet javulni fog, és felszólította a minisztereit, hogy több emberségre van szükség a magyar ember és turisták felé.

Varga G. Gábor, a légi utazással kapcsolatos szakértő szerint a késések hátterében több tényező is áll, és a helyzet nem csak a magyar infrastruktúrán múlik. A világjárvány utáni időszakban a légi közlekedésben tapasztalható káosz a munkaerőhiányra is visszavezethető. A Wizz Air szerint az elmúlt napok időjárási viszontagságai és résidőproblémái is hozzájárultak a késésekhez, és a légitársaság szerint a probléma a légiforgalmi irányítási rendszerekben keresendő. Az elmúlt időszakban szinte nem volt nap, hogy ne kaptunk volna beszámolókat különböző reptéri kellemetlenségekről: ezek rendre hatalmas késésekről, kifejezetten rossz információátadásról és nem egy esetben az étel- és az ital-, valamint a szállásadás nehézségeiről szóltak.