Repülőjáratkésések: lépett a budapesti repülőtér

Az elmúlt napokban Európa-szerte, így Budapesten is jelentős járatkésésekkel és -törlésekkel kellett szembenézniük a légi utasoknak. A Budapest Airport válaszként dedikált várakozóterületeket jelölt ki a 2A és 2B terminálokon, ahol az arra jogosult utasok kényelmesen várakozhatnak, és gyorsabban juthatnak hozzá a járatukat érintő legfrissebb információkhoz.

A légiközlekedési problémákra reagálva a Budapest Airport két, BUD:carezone névre keresztelt segítőpontot hozott létre a tranzitterületen, amelyeket szükség esetén további egységgel bővítenek. A segítőpontokon az utasok folyamatosan tájékoztatást kapnak, és szükség esetén ellátást is biztosítanak, mint például szendvicset, vizet, pelenkát, bébiételt és törlőkendőt. A repülőtér már 7500 palack vizet osztott ki, és a készleteket folyamatosan pótolja. Emellett kényelmesebb székeket, fekvő-ülő ágyakat, telefontöltőket és korlátlan wi-fi hozzáférést is biztosítanak a repülőtér teljes területén. A helyszínen kihelyezett QR-kódok segítségével az utasok hasznos információkhoz juthatnak, és a termináltérkép is segít a fontos szolgáltatások megtalálásában.

A segítőpontok a 2B Terminálon a B1-B2 beszállítókapuk előtt, illetve a 2A Terminálon az 1. utasmólón az A17 beszállítókapu előtt találhatóak. Az utasoknak azt javasolják, hogy a repülőtér területét nem tudják vagy nem akarják elhagyni, akkor a BUD:carezone-ban várakozzanak, ahol a terminál menedzserei és információs munkatársai segítik őket.

Az utasoknak tanácsolják, hogy rugalmasan módosítható foglalásokat részesítsenek előnyben, időben érkezzenek a repülőtérre, és folyamatosan figyeljék a légitársaságoktól és a földi kiszolgáló vállalatoktól kapott információkat. A kézipoggyászba minden szükséges személyes tárgyat, egészségügyi felszerelést és gyógyszert érdemes bepakolni.

A késések minden légitársaság minden járatát érinthetik, és a tendencia akár szeptember 30-ig is elhúzódhat. Általános tapasztalat, hogy a kora hajnali, reggeli és délelőtti járatok nagyobb biztonsággal indulnak, míg a nap végére a járatok nagyobb eséllyel gyűjtenek késést. Az időjárás is befolyásolhatja a járatokat, így egy nagyobb vihar vagy zivatar reggel is okozhat késést.

Az utasoknak tudniuk kell, hogy elsődleges tájékozódási pontjuk a légitársaság és a földi kiszolgáló vállalatok munkatársai. Járatkésés vagy -törlés esetén a légitársaság sms-ben és/vagy e-mailben tájékoztatja őket, a földi kiszolgáló vállalat munkatársai pedig a legfrissebb információkkal látják el az utasokat. A Budapest Airport a terminálinformációs feladatokat ellátó kollégákon keresztül támogatja a földi kiszolgálók munkáját.

A Budapest Airport vezérigazgatója, Francois Berisot hangsúlyozta, hogy a repülőtér üzemeltetőként akár a felelősségi körükön túlmutatóan is magas színvonalú szolgáltatásokat nyújt az utasoknak. A segítőpontok felállításával gyorsan reagáltak a helyzetre, és egyetértenek a Nemzetgazdasági Minisztériummal abban, hogy a jelenlegi helyzetben gyors lépésekre és minden szereplő együttműködésére szükség van.

Orbán Viktor miniszterelnök a légi közlekedésben kialakult helyzetről beszélt, és kritizálta az utasokkal szembeni bánásmódot a repülőtereken. "Ami a légi közlekedés ügyét illeti, amit ott most látunk, az a tűrhetetlen kategória, azon nem lehet nem felháborodni" – mondta. Orbán szerint nem csak a reptér üzemeltetőinek kell javulniuk, hanem a légi közlekedés irányítóival és a földi kiszolgálókkal is vannak problémák.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint az elmúlt hetekben és napokban jelentőssé váltak a repülőjárat késések, és méltatlan helyzetek alakultak ki, amelyeket családoknak és turistáknak kellett elszenvedniük. "A 21. században megengedhetetlen, hogy az utasok hosszú órákat rostokoljanak a reptéren úgy, hogy nem kapnak megfelelő tájékoztatást és ellátást. Ez tarthatatlan, azonnali és összehangolt cselekvésre van szükség" – nyilatkozta. A nemzetgazdasági miniszter üdvözölte, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság kiemelten vizsgálja a légitársaságok tevékenységét, és további határozott lépéseket vár el a légitársaságokkal kapcsolatos elfogadhatatlan anomáliák megszüntetése érdekében. Emellett arra kérte a Budapest Airport Zrt.-t, hogy biztosítson megfelelő eszközöket és infrastruktúrát ahhoz, hogy az utasokat egy esetleges járatkésés vagy -törlés esetén a lehető legkisebb kellemetlenség érje, és a komfortérzetük minél magasabb legyen.