MINKE: így turkál az adózók zsebében a NAV

Követhetetlenné vált az adók fizetésének rendszere azzal, hogy az adóhatóság bejelentés nélkül is levonhat köztartozásokra összegeket az akár más adóra szánt pénzünkből – mondja a Minősített Könyvelők Egyesülete (MINKE). Változtatást sürgetnek, van javaslatuk is.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) évente több mint 20 ezer milliárd forintnyi adót szed be az állampolgároktól és a vállalkozásoktól. A közel hatvan féle adónemet 110 számlára kell a magyarországi adózóknak elutalni. Különösen nagyobb vállalatoknál a könyvelők számára fontos feladat, hogy az adók befizetési határideje előtt minden egyes számlára időben ott legyen a megfelelő összeg.

Nem volt könnyű feladat a sok számla között az átláthatóság, mert ha egyik adószámlán túlfizetés volt, akkor az adózónak vagy könyvelőjének egy külön nyomtatványon kellett kérni az átvezetést, vagy a többlet kiutalását. Az újítás, hogy a NAV automatikusan átvezeti az összegeket, ha látja, hogy egyik számlán többlet, a másikon hiány van, jó elképzelésnek tűnt. Azonban a gyakorlatban ez nagyon rosszul működik, mivel nincsenek határidők meghatározva az automatikus átvezetéshez. Így a könyvelő nem tudja biztosan, hogy az adószámlán elég pénz lesz-e az adók határidejére.

Bürokratikus befizetés

Magyarországon nem is olyan egyszerű az adók megfizetése sem. A száznál is több adófolyószámla közül a legtöbben csak legfeljebb néhány tucatot használnak, de a nehézkesen használható informatikai rendszerekben ezek nyomonkövetése is kihívásos. Más országokban akár egyetlen számlára utalva is lehet az adókat sokkal könnyebben rendezni.

Az automatikus átvezetés már nem csak a NAV-nál vezetett adószámlákon lévő előírások megfizetésére használható fel, hanem más közterhekre is le tudja vonni az adóhatóság a folyószámla többletét. Ebben az a legnagyobb kihívás, hogy ezek a tartozások meg sem jelennek a NAV-os folyószámla-felületen.

A NAV az önkormányzati adóhatóságok kérésére a helyi adókra is levonhatja a túlfizetést, de ha időközben elutalják a pénzt, akkor duplán jelenik meg az önkormányzatnál, onnan viszont nem lehet a NAV felé átvezetni.

Nagyobb átláthatóságra van szükség

Az egyesület szerint sokat javítana a helyzeten, ha több információ lenne elérhető. A legnagyobb problémának azt látják, hogy ma nem kapnak a könyvelők és az adózók értesítést arról, hogy a NAV átvezetett összegeket a számlák között. Így sok esetben elutasítják az átvezetési kérelmeket, mert ők már időközben maguktól cselekedtek.

  • A jelenlegi rendszer kaotikus helyzetet teremt,
  • követhetetlen a számlák változása,
  • nem lehet kiszámolni, hogy az egyes adók határidejére mikor melyik számlán mekkora összeg lesz.

Sokat segítene, ha az átvezetésről kapnának az adózók értesítést, és lenne például nyolc napjuk a tartozása rendezésére, mielőtt a NAV önállóan átvezeti az összegeket, vagy ne történhessen NAV általi átvezetés egy folyamatban lévő, adózótól érkező kérelem könyveléséig.

A Minősített Könyvelők Egyesülete (MINKE) hivatalosan is eljuttatta javaslatait a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) az automatikus átvezetések átláthatóságának javítása érdekében. A szervezet reméli, hogy az adóhatóság figyelembe veszi a szakmai szempontokat, és a közeljövőben pozitív változásokat eszközöl az értesítési rendszerben, valamint az automatikus átvezetések gyakorlati kivitelezésében.