A kötelező jótállás szabályainak változásai

Július 1-jétől jelentős változások léptek életbe a kötelező jótállásra vonatkozó szabályokban, amelyek a fogyasztók számára kedvezőbb feltételeket biztosítanak. A kötelező jótállás időtartama és a jótállási jegyekre vonatkozó szabályok módosultak, és a változások értelmében a gyártóknak bizonyos árucikkekre kötelezően jótállást, vagyis garanciát kell vállalniuk.

A jótállás időtartama a termék értékétől függ, és a korábbi három helyett már csak két értékkategória létezik: a 10 és 250 ezer forint közötti termékekre minimum két év, míg a 250 ezer forint felettiekre továbbra is minimum három év garanciát kell vállalni. A jótállás érvényesítéséhez elegendő a jótállási jegy, amelyen a termék azonosítási adatait és értékét is fel kell tüntetni.

A kötelező jótállásra vonatkozó szabályok májusban életbe lépett módosításával a fogyasztók újabb és szélesebb jogokat kaptak. Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó, kötelező jótállásról szóló kormányrendelet módosítása szerint ezeket a termékeket július elejétől nem a kormányrendelet mellékletében, hanem külön miniszteri rendeletben sorolják fel.

A termékcsoportok nem változtak jelentősen, de kikerültek például a szőrmeruházati cikkek, és új kategóriaként megjelent a kedvtelésből tartott állatok villamos energiával működtetett felszerelése, mint például a szőrnyírógép, a nyakörv vagy a nyomkövető. A kötelező jótállás már nem csak magukra a fogyasztási cikkekre vonatkozik, hanem azokra az új tartozékokra és alkatrészekre is, amelyek ára eléri a tízezer forintot.

Az online vásárlás esetén a jótállási jegyet elektronikus úton is át lehet adni a fogyasztónak, például e-mailen keresztül, vagy lehetőséget kell biztosítani a letöltésére a honlapról vagy a vásárlói fiókból. Azonban a jótállás végéig biztosítani kell a jótállási jegy letöltésének lehetőségét.

Végül, ha három javítás után ismét meghibásodik a termék, akkor nyolc napon belül ki kell cserélni, vagy a vételárat kell visszafizetni. Ezt a jótállási jeggyel is igazolni lehet, tehát a jövőben nem szükséges megőrizni a számlát. Ez a rendelkezés azonban nem vonatkozik a járművekre.

A vállalkozásoknak 15 napon belül törekedniük kell a meghibásodott termék javítására. Ha a 15 napos határidőt nem tudja tartani a cég, tájékoztatnia kell a fogyasztót, hogy mennyi időn belül várható a javítás. Ha a kijavítás igény közlésétől számított 30. napig nem történik meg a javítás, vagy a terméket háromszor megjavították, de ismét meghibásodik, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni. Ha pedig cserére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a jótállási jegyen, ennek hiányában a fogyasztó által bemutatott számlán feltüntetett vételárat nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.

Fontos kiegészítő szabály azonban, hogy ezen szabályok nem vonatkoznak gépjárművekre, vagy éppen elektromos kerékpárra, rollerre. A jótállási igényt a vásárló egyébiránt a jótállási jeggyel tudja érvényesíteni. Ha azonban azt szabálytalanul állították ki, vagy nem is adták át a fogyasztónak, az nem jelenti a jótállási jog elvesztését. Ilyen esetben a vásárló a számla vagy a nyugta bemutatásával tudja érvényesíteni jogait.

Ha a vásárlónak a legnagyobb tudatossága mellett sem sikerült panaszát rendeznie a kereskedővel, akkor amellett, hogy szervezetükhöz fordulhat tanácsért, a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok, valamint az alternatív vitarendezési fórumként működő békéltető testületek tudnak segítséget nyújtani jogai érvényesítése érdekében.