Mégis felvásárolhatja a Skydance a Paramountot

Bár már hónapok óta húzódik a leszállóágban lévő Paramount Global felvásárlásának ügye a National Amusements és a Skydance Media között, pár hete úgy tűnt, hogy kudarcba fulladtak a kísérletek. Július elején azonban a két óriás felmelegítette a tárgyalásokat és nagyon úgy tűnik, hogy mégis nyélbe ütik az üzletet, amitől a Paramount részvényei rég nem látott magasságban kezdtek szárnyalni. Viszont biztosat még mindig senki nem tud.

A Skydance Media és a Shari Redstone vezette National Amusements Inc. (NAI) csendben felmelegítette a tárgyalásokat a függetlenség napjának ünnepi hetében, és előzetes megállapodásra jutott a Paramount Global felvásárlásáról. Az ajánlatot a Paramount Global igazgatótanácsának különleges bizottsága fogja felülvizsgálni, amely tavaly év vége óta irányítja a médiaóriást – számolt be a Variety.

A Skydance Media és a RedBird Capital cégekkel kötött új megállapodás a feltételezések szerint tartalmaz egy 45 napos időszakot, amely alatt a Paramountnak és az NAI-nak jogában áll olyan ajánlattevőt keresni, aki megfelel a Skydance feltételeinek. A fordulat azért érdekes, mert a National Amusements június 11-én hirtelen véget vetett a Skydance-szel folytatott több hónapos tárgyalásoknak, mondván, hogy aggályai vannak azzal kapcsolatban, hogy a vállalat és partnerei képesek lesznek-e lezárni a tervezett 6 milliárd dolláros tranzakciót.

Nem egyértelmű azonban, hogy az új megállapodás gazdasági feltételei jelentősen változtak-e a múlt hónapban meghiúsulthoz képest.

Egy, a helyzethez közel álló forrás szerint a Skydance továbbra is ellenezi a National Amusements azon kérését, hogy a vállalatot nem vezető részvényesek is szavazhassanak az üzletről. Abban reménykedtek ugyanis, hogy a törzsrészvényesek többségének jóváhagyása segítene kártalanítani Redstone-t az elkerülhetetlen részvényesi perektől. Redstone a Paramount szavazati joggal rendelkező részvényeinek mintegy 77 százalékát birtokolja. A törzsrészvényesek viszont nyilvánosan kritizálták a Skydance-üzlet feltételeit, ahogy azok áprilisban és májusban folyamatosan kiszivárogtak a médián keresztül.

A Paramount Global részvényei az év eddigi részében 28 százalékot estek, kedden azonban a részvények a rendes kereskedésben közel 6 százalékot emelkedtek, majd a Skydance és a BET Networks eladásról szóló híreinek hatására további 8 százalékot ugrottak a zárás utáni kereskedésben, szerdára pedig 13 százalékos növekedéssel az elmúlt hónapok egyik legmagasabb értékét érték el.

A Paramount és az NAI számára biztosított 45 napos határidő, amely alatt egy jobb ajánlatot kereshetnek, talán ravasz megoldást jelenthet a Redstone által a részvényesek közös szavazására irányuló törekvés miatt kialakult patthelyzetre. A Skydance szempontjából az volt az oka annak, hogy a Paramountra irányuló ajánlattételkor a NAI-val együttműködjenek, hogy kihasználják azt a tényt, hogy a Redstone-féle NAI vasszigorral uralkodik a vállalat felett. Redstone szemszögéből azonban a Skydance-üzlet valószínűleg hónapokig költséges pereskedést jelentett volna, miközben a vállalat valószínűleg küszködött volna a bizonytalanság közepette.

Pletykák

Hétfőn késő este röppent fel a hír, miszerint a Barry Diller vezette InterActiveCorp (IAC) a National Amusementset akarja megszerezni, hogy birtokolja a Paramountot. Ez a pletyka történelmi távlatokat hozott a stúdió körüli forgatagba, mivel Diller, aki korábban a Paramountot és a 20th Century Foxot is vezette, és elindította a Fox Broadcast hálózatot, korábban (1993-94-ben) keményen harcolt Redstone apjával, a néhai Sumner Redstone-nal a Paramount tulajdonjogáért.

Szintén kedden jelentek meg pletykák arról, hogy egy befektetői csoport 1,6 milliárd dollárért szeretné megvásárolni a Paramount BET Networks egységét, egy olyan felvásárlási ügylet keretében, amelyet a BET vezetője, Scott Mills vezet. Hétfőn pedig a Variety megerősítette a CNBC értesülését, miszerint a Warner Bros. Discovery aktív tárgyalásokat folytat a Paramount Globallal a WBD streamingplatformja, a Max és a Paramount+ streamingszolgáltató közötti eladásról vagy partnerségről.

Mind a WBD, mind a Paramount Global többmilliárdos veszteségeket szenvedett el a Max és a Paramount+ tartalommal, előfizetőkkel és marketinggel való felépítése, feltöltése miatt. Abban reménykednek, hogy mindkét szolgáltató méretarányos és meggyőző tartalmakat dob a közösbe ahhoz, hogy a kibővített platform erősebb versenyzővé váljon a Netflix, az Amazon Prime, a Disney+ és a Hulu ellenében.

A Paramount Global az egész ágazatra kiterjedő ellenszéllel küzdött. A stúdiókonglomerátum értékelése az elmúlt öt évben több mint felére esett vissza, de az egyedi médiatartalmak gyűjteménye még mindig értéket képvisel. Bár a megjelent potenciális vásárlók nyilvánvalóan kedvező áron szeretnék megkaparintani a céget egy olyan időszakban, amikor a súlyos streaming-veszteségek és az alapvető kábel- és műsorszolgáltató üzletágakban bekövetkezett szerkezeti változások óriási nyomást gyakoroltak a vállalatra. A 45 napos ablakot, hogy más kérőkkel tárgyalhassanak, valószínűleg a közös részvényesi szavazás alternatívájaként dolgozták ki, de ez a vállalat szerint ugyanolyan eredményt hozna.

Így az NAI és a Paramount Global igazgatótanácsának tagjai joggal mondhatják, hogy minden lehetőséget megfontoltak a törzsrészvényesek számára kifizetett érték maximalizálására.

Akkor ez már le van játszva?

A Skydance-tárgyalások befejezése a vállalaton belül optimizmusra adott okot, hogy talán megmenekülnek a tulajdonosi átállással járó zűrzavartól. Április végén, miután a Paramount Global vezérigazgatója, Bob Bakish távozni kényszerült, az igazgatótanács egy háromfős vezérigazgatói csoportot nevezett ki, amelyet Chris McCarthy, a Showtime/Paramount Networks és az MTV Studios vezetője, George Cheeks, a CBS vezérigazgatója és Brian Robbins, a Paramount Pictures és a Nickelodeon vezérigazgatója alkot. A trió a költségcsökkentések, eszközértékesítések és stratégiai váltások felvázolásával foglalatoskodott annak érdekében, hogy a vállalat ismét szilárdabb lábakon álljon.

Ugyanakkor a Paramount egyáltalán nem volt sikertelen. A stúdió a múlt hétvégén kasszasikert aratott a Hang nélkül: Első nap erős nyitányával, Jon Stewart visszatérése a The Daily Show élére pedig évek óta a legmagasabb nézettséget hozta a műsornak és a Comedy Centralnak. Emellett a CBS az idei szezonban olyan megaesemények erős nézettségével aratott sikert, mint a Super Bowl és a Grammy-gála, valamint a Tracker első évados teljesítménye.

A helyzethez közel álló források szerint a Skydance-NAI megújult tárgyalásai „rendkívül komolyak”, de még mindig nem biztos, hogy az eladás átszakítja-e a célvonalat.