A HungaroControl cáfolja a létszámhiány okozta járatkéséseket

A HungaroControl határozottan visszautasítja azokat az állításokat, amelyek szerint a légiirányítók létszámhiánya lenne a tömeges járatkésések mögött. Az osztrák légiirányítási vezetők szerint a magyarországi dolgozók túlterheltsége befolyásolja az európai légtérben tapasztalható késéseket is.

Daniel Liebhart, az osztrák Vida szakszervezet légiközlekedési osztályának vezetője szerint a HungaroControl létszámhiányával magyarázhatók az európai légtérben bekövetkező késések, és felszólította a magyar kormányt, hogy javítsa a munkakörülményeket a légiforgalmi irányítók számára. Ezzel szemben a HungaroControl képviselői cáfolják, hogy Magyarországon a személyzeti hiány miatt kellene késleltetni a járatokat, és a késéseket a viharokkal, valamint az ukrán légtérzárral magyarázzák.

A Wizz Air kommunikációs vezetője, Radó András szerint Európa-szerte kevés a légiforgalmi irányító, ami a járatkésések egyik oka. Az RTL Híradónak adott nyilatkozatában említette, hogy a repülőgépeket hosszú órákig várakoztatják, hogy elegendő személyzet álljon rendelkezésre a légtérben történő irányításhoz. Radó András a cataniai esetet is említette, ahol panaszkodó utasok szerint 30 órát késett a Szicíliából Budapestre tartó járatuk, és volt, aki a reptér füvén aludt. A Trend FM-nek nyilatkozva Radó András kifejtette, hogy a légiirányítás szűk keresztmetszetével küzd a repülés Európa-szerte, és hogy a Covid alatti leállások miatt sokan elhagyták a szakmát, ami tovább súlyosbítja a helyzetet.

A HungaroControl adatai szerint azonban a légiforgalmi irányítók létszáma 2019 óta növekedett, 179 főről 185 főre. Varga G. Gábor, légi utazással kapcsolatos szakértő szerint, ha csak Budapesten múlna, hogy egy járat időben el tud-e indulni, akkor nem lenne ennyi késés. A Wizz Air is hangsúlyozta, hogy a probléma túlmutat a légitársaságok hatáskörén, és hogy nem csak a budapesti indulásokkal és érkezésekkel kell számolni, hanem a Magyarország fölött áthaladó járatokkal is, amelyeket szintén a magyar irányításnak kell kezelnie.

A fapados légitársaságok járataival kapcsolatos problémák hetek óta fennállnak, és a járatkiesések okozta kártérítésekről szóló cikkünkben összegyűjtöttük, hogy mikor és mennyit kell fizetnie egy-egy légitársaságnak, ha nem sikerül időben eljuttatniuk az utast a célállomásra. Az európai jogszabályok alapján a három órát meghaladó késés, a járattörlés és a túlkönyvelés miatt visszautasított beszállítás esetén meghatározott kártérítési kötelezettsége van a légitársaságoknak. Radó András azt javasolta azoknak az utasoknak, akik szigorú határidőre utaznak, hogy induljanak el korábban, mivel a légiirányítás késésekre kényszerítheti őket.