Zöld mozdonnyal robogott be a 21. századba a Gyermekvasút

A Gyermekvasút történetében új fejezet kezdődött az elektrifikáció jegyében, hiszen megérkezett a teljes mértékben átalakított és villamosított Mk48-as mozdony, amely ígéretes lehetőséget nyújthat a vasutas utánpótlás számára.

A Gyermekvasúton az egyik legkülönlegesebb jármű a villamosított Mk48-as mozdony, amelyet Keresztes Péter vezetett, aki korábban vállalatvezetőként kezdeményezte a projektet, és aktívan részt vett a felújításban és a tesztelésben is. A mozdonyon található tábla szerint a jármű a MÁV-HÉV tulajdona, ami különös, tekintettel arra, hogy a MÁV-HÉV Zrt. nem üzemeltet keskeny nyomközű kisvasutat, azonban a MÁV-VOLÁN csoport igen, amelynek a MÁV-HÉV is része.

A Gyermekvasút nem csupán turisztikai célokat szolgál, hanem kiemelt helyszín az utánpótlás nevelésére és szakmai képzésre is, ahol a fiatalok körülbelül 30 százaléka később a vasút- és közlekedési szektorban talál munkát.

Keresztes Péter kiemelte, hogy a MÁV-HÉV Zrt. a mozdonnyal hozzájárulhat a kisvasút működéséhez, és a fejlesztések terén 2010 óta egyre nagyobb figyelmet kapnak, bár a forráshiány gyakran akadályozza az ötletek megvalósítását. A mozdony a nyíregyházi kisvasút bezárása után került a MÁV-HÉV-hez, ahol a képzések fejlesztésére használják.

A villamosmozdony projektet a MÁV-HÉV Zrt. kollektívája fogalmazta meg, célja a Gyermekvasút támogatása és egy alternatív energiahatékonyságot erősítő útkeresés volt, amely az akkori innovációs és technológiai miniszter támogatását is élvezte. A fejlesztés során számos nehézséggel kellett szembenézniük, de a prototípus jármű elkészült és teljesíti a hozzá fűzött reményeket.

A mozdony 100 százalékban hazai tervezés és szerelés eredménye, és bár néhány változtatásra szükség volt, az alkatrészek csereszabatosak maradtak.

Az akkumulátoros mozdonyok bevezetésével a visszatápláló fékezés révén jelentős, 28,8 százalékos energiafelhasználás-csökkenés érhető el, miközben közvetlen szén-dioxid kibocsátás nem keletkezik. A motorok teljesítménye 2×55 kW, 192 db akkumulátor cella található a járműben, és a töltési ideje 2,5 óra.