A szolgáltató cégek áremelése kiemelkedik

Áprilisban a fogyasztói árindex 3,6%-ról 3,7%-ra nőtt, megszakítva ezzel az inflációs csökkenés 14 hónapos tendenciáját, míg a maginflációs mutató és a Magyar Nemzeti Bank által számolt inflációs alapmutatók csökkenést mutattak.

Az inflációs adatok közzététele után az MNB saját inflációs alapmutatóit is nyilvánosságra hozza, amelyek a maginflációs indexhez hasonlóan alakulnak. Ezek a mutatók magasabbak a hivatalos inflációs mutatónál, de csökkenést jeleznek: a ritkán változó árú termékek inflációja 0,3 százalékponttal, a feldolgozott élelmiszerek nélkül számított maginfláció éves áremelkedése pedig 0,5 százalékponttal csökkent az előző hónaphoz képest, így jelenleg 5,8%-on, illetve 5,9%-on állnak.

Az MNB értékelése szerint az infláció és a maginfláció esetében az áremelkedés mértéke meghaladta az év ezen időszakára jellemző historikus átlagot. Az üzemanyagok és szabályozott árak nélkül számított kosár ára 0,7 százalékkal, míg a havi bázisú maginfláció 1,0 százalékkal emelkedett.

A szolgáltató cégek által alkalmazott intenzív átárazások a múltbeli infláció alapján történő drágítás miatt alakultak ki, és ezek az áremelési lépések még az elmúlt két év inflációs időszakában tapasztalt áprilisi drágítások mértékét is meghaladták.

A piaci szolgáltatások éves bázisú árindexe 10,2 százalékon stagnál, ami azt jelenti, hogy az éves árdinamika mérséklődése, amely tavaly júniusban kezdődött, most leállt. Havi szinten az árak 1,6 százalékkal nőttek, amit főként a banki szolgáltatások visszatekintő átárazása okozott.