Boeing gépek műszaki problémái: újabb szakember szólalt meg

Újabb belső szakember, Santiago Paredes minőségellenőr hozott nyilvánosságra információkat a Boeing repülőgépgyártó és beszállítója, a Spirit AeroSystems műszaki hiányosságairól. Paredes, aki 2010 és 2022 között dolgozott a cégnél, rendszeresen talált műszaki problémákat a beszállított alkatrészeknél.

Santiago Paredes, aki korábban az amerikai légierőnél is dolgozott műszaki szakemberként, most először szólalt meg nyilvánosan a Boeing repülőgépgyártóval kapcsolatos műszaki hiányosságokról. A férfi szerint a gyártmányokban akár 200 hiányosságot is talált, és ezek a géptörzs elemeire is vonatkoztak. A Boeing azonban vitatja Paredes állításait.

Paredes munkája során közelről látta a Boeing 737 Max gyártását, amely az utóbbi években több tragikus balesettel is összefüggésbe hozható. A Spirit AeroSystems pedig kulcsszerepet tölt be a 787 Dreamliner típusú gépek gyártásában. A szakember szerint mindkét cég tisztában volt a hiányosságokkal, amelyek rendszeres témái voltak a megbeszéléseknek, de amikor ő felvetette ezeket, inkább áthelyezték egy másik részleghez.

A Boeing az utóbbi időben számos műszaki probléma miatt került be a hírekbe. Ezek között szerepelnek a United Airlines Boeing 737-eseinél talált kilazult rögzítések, az amerikai külügyminiszter repülőgépén észlelt kritikus hiba, egy Boeing 747–8-as hajtóművének kigyulladása, egy Boeing 757-es orrkerekének leesése, valamint a 737 Max és a 787 Dreamliner típusok jégmentesítő rendszerével kapcsolatos problémák. Egy Boeing 777-es gép kereke szakadt ki felszállás közben, és a United Airlines Boeing 777-eseivel ötször volt probléma egy héten belül, köztük egy üzemanyag-szivárgás miatt szükséges kényszerleszállás is.

Az elmúlt időszakban két személy is meghalt, akik a Boeing problémáiról beszéltek. John Barnett, aki 32 évig dolgozott a cégnél, öngyilkos lett idén márciusban, Joshua Dean pedig egy fertőzésben vesztette életét májusban. Dean szintén a Spirit AeroSystems minőségellenőre volt, és 2023-ban elvesztette az állását, mert állítása szerint az alkatrészgyártás hiányosságaira hívta fel a figyelmet. Ő is vallomást tett a Boeing 737 MAX típusú repülőgép alkatrészeinek veszélyes hibáiról egy részvényesi perben.