Srí Lanka Kína helyett India felé fordul

Srí Lanka, amely korábban szoros kapcsolatokat ápolt Kínával, most Indiához közeledik, miután nem tudta tovább fizetni a keleti nagyhatalomtól felvett hatalmas hiteleket. A Nikkei Asia szerint ez a változás jelentősnek mondható az Indiai-óceán stratégiai pontján fekvő szigetország geopolitikai irányvonalában.

A Srí Lanka-i kormány május 7-én, kedden jelentette be, hogy egy 20 évre szóló áramvásárlási megállapodást hagyott jóvá az indiai Adani Green Energyvel, amely majdnem félmilliárd dollár értékben fektet be a szigeten. Ezenkívül egy indiai-orosz vegyesvállalat nyerte el a kínai finanszírozással megépült Mattala Rajapaksa Nemzetközi Repülőtér (MRIA) irányítását, ami tovább erősíti Indiának a térségben betöltött szerepét.

A MRIA repülőtér megújítása, amely 209 millió dollárba került és évek óta üresen áll, a meggondolatlan befektetések szimbólumává vált Srí Lankán. A Hambantota kikötőjének tulajdonjogát is 99 évre Peking szerezte meg az adósságok fejében, ami jelentős veszteséget jelentett a szigetország számára.

A Srí Lanka-i kormány képviselői hangsúlyozták, hogy nem kívánnak részt venni a nagyhatalmi geopolitikai játszmákban, és a repülőtér ügyében a legnagyobb megtérülést ígérő ajánlatot fogadták el. Reményeik szerint Újdelhi a jövőben potenciális befektetési célpontként tekint majd a déli szomszédjára.

Srí Lanka stratégiai helyzete az Indiai-óceánban kiemelkedő jelentőséggel bír a nemzetközi kereskedelmi útvonalak ellenőrzésében. India és Kína egyre aktívabban folytatnak geopolitikai csatározásokat a térségben, hogy biztosítsák saját befolyásukat, ami Srí Lankának kedvező helyzetet teremthet.