A csalásokról szóló közkeletű tévhitek megdőltek

A CIB Bank kutatása szerint a magyar felnőtt lakosság több mint felét, 56%-át próbálták már megkárosítani internetes csalásokkal vagy bankok nevével visszaélve, és az áldozattá válás nem függ a társadalmi és a demográfiai helyzettől.

A közvélekedés szerint az idősebbek és a kevésbé iskolázottak könnyebben válnak csalás áldozatává, azonban a kutatás eredményei ezt a feltételezést cáfolják. A felmérés egyik legfontosabb következtetése, hogy az adathalászat és a pénzszerzésre irányuló támadások bárkit érinthetnek, függetlenül társadalmi vagy demográfiai helyzetüktől.

A csalási kísérletek leggyakrabban telefonon keresztül történnek, az érintettek felét próbálták már így megkárosítani. Ezzel szemben a ténylegesen megkárosítottak esetében az online piacterek és hamis weboldalak jelentik a legnagyobb veszélyt. Az OTP Bank új funkcióval bővítette telefonos ügyfélszolgálatát, amelynek köszönhetően az ügyfelek élőszóban fogalmazhatják meg hívásuk témáját, így csökkentve a csalási kísérletek lehetőségét a telefonos ügyintézés során. Az új asszisztens funkció három vonalon vált elérhetővé, és jelentősen lecsökkentette a hívásátirányítások számát.

A kutatás további érdekes megállapításai szerint a csalási kísérletek platformjai az egyes csoportok médiahasználatát tükrözik. A telefonhívásokkal inkább a középkorúak és idősebbek, valamint az alacsonyabb végzettségűek találkoznak, míg a csaló e-mailek gyakrabban érik a fiatalokat és a magasabban képzetteket.

Az emberek leginkább akkor gyanakodnak, ha személyes adatokat vagy jelszavakat kérnek tőlük, illetve ha elírásokat vagy nyelvtanilag helytelen kifejezéseket észlelnek egy üzenetben. Az ismeretlen feladók, a sürgető hangnem és a programok letöltésére való kérés szintén figyelmeztető jelnek számít. A fiatalabbak általában jobban figyelnek az ilyen gyanús jelekre, például a személyes adatok és jelszavak elkérése a 40 év alattiak 78%-a számára jelent figyelmeztetést, míg a 60 év felettiek körében ez az arány csak 54%. Az iskolai végzettség növekedésével együtt emelkedik azoknak az aránya is, akik tisztában vannak azzal, hogy milyen jelekre kell odafigyelniük. Az OTP Bank fejlesztéseinek köszönhetően az ügyfelek most már ügyintézői segítség nélkül is juthatnak információhoz, például a nyugdíjlekérdezés terén, ami további biztonságot nyújthat a csalásokkal szemben.