A magyar webshopok nehéz helyzete az ázsiai óriások árnyékában

A magyar e-kereskedelmi piac lassulását tapasztalja, miközben az ázsiai, különösen a kínai online kereskedők, mint a Temu és a Shein, valamint a török Trendyol egyre nagyobb piaci részesedést szereznek.

A belföldi e-kereskedelem növekedése megállt, és ez a jelenség nem csak Magyarországot, hanem szinte az összes régiós és Európai Uniós piacot is érinti. Az elmúlt két év során a vásárlóerő csökkenése és a kínai e-kereskedők térnyerése jelentős hatással volt a piacra. A hazai vállalkozások számára egyre nehezebbé válik az online vásárlókért folyó versenyben érvényesülni. A magyar webáruházak által kiszolgált online rendelések száma 2023-ban 7 százalékos növekedést követően meghaladta a 83 milliót, az e-kereskedelem teljes kereskedelmen belüli részaránya pedig 9,8 százalékra nőtt.

A korábbi években tapasztalt hiper növekedés után a belföldi online kiskereskedelmi forgalom növekedése 2022-höz képest csupán 8,5 százalékos volt, és ez a tendencia 2024 első három hónapjában tovább lassult, mindössze 6,1 százalékos bővülést mutatva.

A magyar és az EU-s e-kereskedelmet egyaránt új korszakba léptette a COVID, az orosz-ukrán háború, az energiaválság és az inflációs sokk. A vásárlók visszatértek a hagyományos boltokba, és az online térben olcsóbb helyettesítő termékeket és alternatívákat kezdtek rendelni, főként kínai webshopokból.

Az EU 2021-es vámszabályzás-változását követően a kínai kereskedők új logisztikai útvonalakat alakítottak ki, amelyek gyorsabbak és vámmentesek. A vásárlóerő csökkenése miatt az európai vásárlók egyre nyitottabbá váltak a kínai kereskedők olcsó kínálatára, amit a weboldalak és kampányok helyi igényekhez való gyors adaptációja még inkább elősegített.

A kínai kereskedők által folytatott intenzív reklámkampányoknak köszönhetően az online vásárlók száma jelentősen nőtt. Ez a tendencia olyan mértékűvé vált, hogy már nem csak az online, hanem a hagyományos kereskedelemre is veszélyt jelent, és ilyen globális hódítók közé tartozik a Temu, a Shein és a Trendyol is.

A GKID adatai szerint a Temu magyar vásárlói bázisa 2024 áprilisában már meghaladta az 1,28 millió főt, és ehhez az év első három hónapjában több mint 1,5 millió magyar vásárló rendelése is társult.