A magyarok egyre több alacsonyabb minőségű élelmiszert vásárolnak

Magyarországon 2023-ban jelentős átrendeződés figyelhető meg a fogyasztási szerkezetben, az olcsóbb és gyakran alacsonyabb minőségű termékek iránti kereslet előtérbe kerülése mellett.

Az Agrárminisztérium helyettes államtitkára, Felkai Beáta az agrárszektor.hu-nak nyilatkozva elmondta, hogy a fogyasztási szerkezet átalakulása 2023-ban történt meg, amikor is az olcsóbb termékek váltak népszerűvé. Az élelmiszer kiskereskedelemben 2022 júniusában kezdődő volumencsökkenés 2023 őszére megállt, és év végétől növekedésnek indult, ami az élelmiszeriparban is érzékelhető volt 2024 januárjában, mind a belföldi értékesítés, mind az export terén.

Felkai Beáta Olga kiemelte, hogy a prémium márkák iránti érdeklődés nem csökkent jelentősen, de a középső és alsó szegmens közötti hangsúlyok eltolódtak. Az árképzés miatt a saját márkás termékek iránti igény is megnőtt, de az „átlagos” márkatermékek számára kedvezőtlen folyamat nem tekinthető véglegesnek, mivel a fogyasztók számára az ár-érték arány a döntő.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) 2023-as II. félévi reprezentatív kutatása alapján a magyar fogyasztók számára az élelmiszer vásárlásnál a minőség, a biztonságosság, a jó ár-érték arány, valamint a megbízható eredet és gyártó/márka a legfontosabb szempontok. Emellett egyre több figyelmet kap az egészséges étrendbe illeszthetőség is, ami a fenntarthatósági trendek és a tudatos fogyasztás erősödését jelzi.

A kutatás szerint a magyar termékek iránti preferencia továbbra is jelentős, a megkérdezettek kétharmada számára fontos vagy nagyon fontos a hazai termékek vásárlása. A fogyasztás bár még mindig elmarad a korábbi évek értékeitől, de a tendencia szerint a bővülés megindult, ami biztató jel a helyettes államtitkár szerint.