A húszik most már az Indiai-óceánon is támadják a teherhajókat

A Maersk szállítmányozócég szerint a jemeni húszi lázadók támadásai miatt további késések várhatók a tengeri szállítmányozásban, és a kapacitás 15-20 százalékkal csökkenhet júniusig.

A húszi lázadók, akik tavaly november óta támadják a Vörös-tengeren közlekedő teherhajókat, most kiterjesztették tevékenységüket az Indiai-óceánra is. A Maersk, a világ második legnagyobb tengeri szállítmányozási cége, arra figyelmeztet, hogy ez a fejlemény további késéseket okozhat a tengeri logisztikában.

A támadások következtében a hajók kénytelenek hosszabb útvonalat választani, megkerülik Afrikát a Jóreménység-fokánál, ami jelentősen növeli az üzemanyag-felhasználást és a költségeket, valamint károsabb a környezetre.

A Maersk tájékoztatása szerint a húszi támadások miatt szükségessé vált plusz hajók és felszerelések bevetése az Ázsia-Európa útvonalon, ami az iparág teljes kapacitásának 15-20 százalékos csökkenését eredményezheti az április-május-júniusi időszakban. A New York Times szerint a hajózási társaságoknak azonban elegendő kapacitásuk van, mivel az elmúlt években sok új hajót rendeltek.

A szállítmányozó cég azt is közölte, hogy az ügyfeleknek magasabb felárakra kell számítaniuk a saját magasabb költségeik miatt. A kerülők miatt a hajók üzemanyag-felhasználása utanként akár 40 százalékkal is megnőhet. Egy konténer szállítási költsége Ázsiából egy észak-európai kikötőbe a múlt héten 3550 dollár volt, míg januárban ez az összeg 5492 dollárba került.

A húszi lázadók, akiket Irán támogat, saját közlésük szerint a gázai háború miatt indították támadásaikat, és Izrael szövetségeseit célozzák meg. Orosz hajókat jellemzően nem támadnak meg.