Boeing Starliner űrhajó: Ismét elhalasztották az első emberes fellövést

A Boeing Starliner űrhajójának első emberes fellövését ismét elhalasztották, miután a szakértők hibát észleltek az Atlas-V rakéta Centaur felső fokozatában. A Space.com beszámolója szerint a folyékony oxigén nyomáscsökkentő szelepénél zúgást észleltek, amelyet jelenleg az United Launch Alliance (ULA) vizsgál. A fellövést mindössze két órával a start előtt halasztották el biztonsági okokból, egy oxigénszelep potenciális problémája miatt.

Az ULA korábban hasonló problémákat tapasztalt már személyzet nélküli műholdak fellövésénél is, de a Starliner esetében a repülési szabályok megtiltják a szelep javítását, amíg az űrhajósok a fedélzeten tartózkodnak. Tory Bruno, az ULA vezérigazgatója szerint a szelep fontos szerepet tölt be az üzemanyagnyomás szabályozásában a rakétafokozatban.

A NASA közlése szerint a kilövést egy meghibásodott oxigénszelep miatt kellett megszakítani, és a következő tesztrepülést pénteken tervezik megismételni. Amennyiben a szelepet ki kell cserélni, a Starliner legkorábban május 12-én vasárnap indulhat útnak, ha a probléma megoldódik, akkor a fellövés május 7-én vagy 10-én is megtörténhet, amely Magyarország idő szerint május 8-át és 11-ét jelenti. A BBC jelentése szerint, ha az űrhajó készen áll, legkorábban kedd éjszaka próbálkozhatnak újra a kilövéssel.

A CST-100 Starliner bemutatkozó emberes útja során az űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) szállította volna. Ez a repülés a Boeing részben újrahasználható űrhajójának első emberes missziója lett volna. A küldetés már több éve késik az űrhajó fejlesztésében bekövetkezett visszalépések miatt. A Starliner első, még személyzet nélküli tesztrepülését eredetileg 2015-re tervezték, de végül 2019-re halasztották. Amikor mégis megtörtént, szoftverhibák miatt a hajtóművek annyi üzemanyag fogyasztottak el, hogy a kapszula nem tudta elérni az ISS-t.

A második kísérletet 2021 augusztusára tervezték, de ismét elhalasztották 2022 májusáig, amit akkor a meghajtórendszerrel kapcsolatos problémákkal indokoltak. Amikor a Starliner végül elhagyta a Földet, sikerült teljesíteni a teljes küldetést, de aggályok merültek fel egyes hajtóművek teljesítményével és az űrhajó hűtőrendszerével kapcsolatban.

A Boeing ennek ellenére továbbra is azt reméli, hogy az Elon Musk-féle SpaceX mellett a második olyan magáncég lesz, amely képes lesz személyzetet szállítani a Nemzetközi Űrállomásra, majd onnan vissza. Musk cége volt az első, amely ezt 2020-ban elérte a Dragon űrkapszulával. Az a repülés véget vetett annak a közel egy évtizedes gyakorlatnak, hogy az Egyesült Államok csakis orosz űrrakétákat használjon.

A mostani kéttagú legénység, Barry „Butch” Wilmore és Sunita „Suni” Williams, a NASA űrhajósai, már egy órát töltöttek az űrhajó fedélzetén, amikor a fellövést elhalasztották. Bill Nelson, a NASA igazgatója az eset kapcsán kijelentette, hogy a NASA első számú prioritása a biztonság, és csak akkor indulnak, ha minden készen áll. A Boeing a tervek szerint űrhajósokat szállítana az ISS-re, alternatívát nyújtva a SpaceX Crew Dragon kapszulájának, amelynek fedélzetén 2020 óta folynak űrrepülések a Nemzetközi Űrállomásra.