A távközlési piac versenyének új dimenziói

Az internetszolgáltatások terén a sávszélesség és a lefedettség már nem jelent különbséget, a vállalkozások számára a személyre szabott szolgáltatás és a rugalmas ügyfélkezelés vált meghatározóvá. Ebben a kisebb szolgáltatók, mint a Giganet Internet Szolgáltató Kft., előnyt élveznek a nagyobb cégekkel szemben. A 5G technológia ugyan a nagyoknak kedvez, de a kisebb szolgáltatóknak is vannak stratégiái a piaci részesedés növelésére.

A magyar tulajdonú kisvállalkozások 10-12 százalékos piaci szegmensben működnek, jellemzően lokális piacokon. Bálint Zoltán, a Giganet ügyvezetője szerint a siker kulcsa a saját infrastruktúra birtoklásában rejlik, amely lehetővé teszi a szolgáltatás minőségének maximális ellenőrzését. A Giganet 500 km hosszú optikai hálózatot és 40 bázisállomáson mikrohullámú elosztást üzemeltet, 1200 berendezéssel.

A Giganet hálózatának 80 százaléka optikai kábeleken fut, és a cég előnyként említi az ügyfelek közelségét, ami gyorsabb kiszállást és hatékonyabb problémamegoldást tesz lehetővé. A cég szolgáltatásai között szerepel a mikrohullámú hálózat is, amely gyors internetbiztosítást tesz lehetővé olyan helyeken, ahol még nincs hálózat.

A Giganet nem költ milliókat reklámra, helyette a lokálpatriotizmusra és a személyes ügyfélszolgálatra alapoz. Bálint szerint a vállalkozások több problémáját is képesek megoldani, és a technológiai különbségek csökkenése mellett az ügyfélkezelés és a reklámbüdzsé a verseny új területei.

Az iparágban a penetrációs maximum elérése után a szolgáltatóknak az ügyfelekért kell majd versenyezniük. A Giganetnek eddig sikerült elkerülnie az áremeléseket, ami a visszamenőleges infláció mellett fontos versenyelőny lehet.

A Giganet egyre inkább IT céggé válik, adatközpontot hozott létre, és különböző IT-szolgáltatásokat nyújt a kkv-k számára. Bálint szerint a lokális szolgáltatók rugalmassága és elérhetősége előnyt jelenthet a nagyobb, országos szolgáltatókkal szemben, még az 5G technológiával szemben is.